Jag väntar på blommor i sommar från en "Rose Gaujard" på stam, som blev inköpt i höstas, och då var den nog nygjord, och inga blommor på den. Jag vet hur "Rose Gaujard" ser ut -mycket vacker ros!

- lite rosaröd färg och Peacesläkting. (Jag har den som rabattros, som levde en tynande tillvaro, men fick ny rabattplats i höstas...Och den har överlevt flytten...Faktiskt är det knappt någon ros som gett upp i vinter, snarare har sådana som såg lite tynande ut, kommit igen.Förutom Odlas "Nostalgi", som jag reklamerat till Odla och har pengarna till godo.)
Alla mina friväxande stamrosor har klarat vintern!

(De var övertäckta i vintras, och tur var det när köldknäppen kom i påskas!)Min "Candy Cover" har jag övervintrat i kruka med täckt krona i uterummet, och den är OK, men lite knepig utväxt i kronan. Får se om jag gräver ner den ute nästa höst, och täcker kronan ordentligt...
Jo, jag är förtjust i stamrosor!

Och den allra vackrast jag haft, som tyvärr gått hädan för en del år sedan

var en "New Dawn" på stam. Mäktig syn!
En villa i vårt villområde har en mäktig rosa stamros, kan vara en "Dorothy Perkins"(?)med enorm stam, och vilken blomning! Villan har precis bytt ägare, och jag hoppas att de också är trädgårdsälskare, för hela trädgården är pärla!, med blåregn, dammlandskap, knotig uppstammad(?) tall mm. Annars blir det nog en liten tår, om man ser tecken på förfall, eller ännu värre grävskopor...