HelenN
Jaha....överst i mailboxen låg det.....perennerbjudandet från Odla. 3 småplantor för 39:-!! Vet inte om plantorna är stora eller små, men det kvittar ju...eller??? Jag kunde iallafall inte avstå från att beställa, och nu längtar jag som en gris, trots att jag inte har plats till alla. Kan man beställa en grävare för 39:- osså, med massor av jord till rabatterna??? tummenupp.gif Nähä..inte det. Jag beställde iallafall:

Aubretia 'Blue Whale'
Chokladblomma
Höstanemon 'Andrea Atkinson
Höstflox 'Blue Boy
Kungsljus 'Royal Highland
Strandveronika 'Schneeriesin
Vintergröna 'Illumination

Vad beställde ni??
Wilmer
nono.gif help.gif sos.gif rtfm.gif Sådanahär inlägg är förbjudna giggle.gif . Nu har jag beställt..

Kungsljus 'Royal Highland'
Alunrot 'Pluie de Feu',
Alunrot 'Stormy Seas'
Höstkrage 'Clara Curtis'
stäppsalvia
Så minns jag inte om något mer slank med rolleyes.gif

redigerat, lagt till stäppsalivan..
Ingrid Zon3
Åååh, jag försöker behärska mig! fear.gif

Men jag känner att jag verkligen behöver lavendel vita bladkanter wub.gif . Hade ingen aning om det för en timme sen... Och då kan jag ju lika gärna beställa kungsljus också. Det tjänar man ju nästan på, eller hur?
ylvahi
Oj har det kommit ett erbjudande till,
MÅSTE titta om jag också fått det,,,,,,,,,
Jaaaa tummenupp.gif

Ska studera ett tag, smile.gif
Elisabeth P
puh, var in ett par gånger och tryckte men avbröt.....................men nää varför tveka nu blev det till slut i alla fall

chokladblomma
vintergröna
höstanemon andrea atkinsson
ormöga
strandveronika
stäppsalvia
höstflox blou boy
Wilmer
fel
Rihane
blink.gif fear.gif help.gif nono.gif

Lavendel dunno.gif rtfm.gif ........har ju både vit och vanlig lavendel på gång confused.gif angry.gif Tyckte det skulle vara snyggt att plantera ihop wub.gif tror jag
sedan blev det en chokladblomma också....nej visst nej tre av varje var det giggle.gif .

Skyndade mig att trycka på delete, trodde jag, för jag började snegla på lite andra växter också...men det blev visst en beställning. confused.gif ...hur vet jag inte riktigt. Måste ha läst i kors

Jag har inte plats devil.gif

Skickar odla ut erbjudanden hela året???Trodde det var lugnt nu ett tag sweatingbullets.gif

Ingrid Zon3
Nä, nu gick det inte längre:

Höstflox 'Blue Boy'
Kungsljus 'Royal Highland'
Lavendel 'Walbertons Silver Edge'
Näva 'Kashmir White'
Stjärnklocka 'E.H. Frost'
ingrid fuxwall
Hoppas Ni hittar ett hörn till era växter rolleyes.gif
Wilmer
Jag har plats yahoo.gif
Heda
Var tvungen att gå in och kolla mailen med en gång!! men kan kunde stå emot!! smile.gif Guud så stolt jag är över mig själv!!!

Men det är ju bara för att jag tänker åka till plantskolan någon dag i veckan....

smile.gif

Hoppas att alla era växter blir stora och fiina!!
Lemonne

Jag som avbeställt nyhetsbreven från odla eftresom de tenderar bli alldeles för dyra för min del, men tack vare denna tråd hittade jag till erbjudandet ändå... och ja... ni förstår själva...
fruberglund
Jag kunde avstå, hehe crazy.gif whist.gif
Elisabeth P
yahoo.gif Idag kom mina växter. Så nu är det bara att ut och gräva igen giggle.gif
Föll för chokladblomman som kändes lite speciell, men vilka färger blir snyggt till den?..........Blått eller vitt kanske?
ingrids
Jag fick ett djärvhetsryck - eller egentligen ont om krukor - och satte chokladblomman tillsammans med en nästan cerise mörkbladig dahlia. Endera blir det jätteläckert eller så måste jag ha solglasögon för att skydda mig på uteplatsen ...
Elisabeth P
Nu har jag planterat chokladblomman i kruka, där den kommer får sällskap av blå snokört och något vitt hängande. Hoppas det blir snyggt.

Kul att improvisera lite, blir säkert käckert med din cerisa dahlia med.
embees
CITAT (Elisabeth P @ 27-05-2008, 12:35) *
yahoo.gif Idag kom mina växter. Så nu är det bara att ut och gräva igen giggle.gif
Föll för chokladblomman som kändes lite speciell, men vilka färger blir snyggt till den?..........Blått eller vitt kanske?

Lime.....!
Rihane
CITAT (Elisabeth P @ 27-05-2008, 12:35) *

blink.gif Redan???
Då kommer väl mina senast i övermorgon duh.gif

Måste köpa en kruka till g.gif
.......eller två devil.gif

Min cholkadblomma får trängas med lavendeln, eller ståta i ensamt majestät.

Maken får stå istället för att sitta om han prompt ska ut samtidigt som mig. kompiskram.gif
mollys_matte
mina växter kom idag... minns knappt ens vad jag beställt..
Ska ut och sätta dem i krukor nu iallfall...
vad svårt det var att låta bli när man väl hittade den där beställningssidan...
Fast, nog tusan blev det billigare än om man skulle köpt alla de där plantorna på plantskolan ifallafall... *tröstar mig med det*
AnnammA
...och jag beställde idag. Jag hade lite pengar tillgodo eftersom jag fick reklamera rosen "Nostalgi", som blev beställd i höstas, men verkar inte vilja hos mig -cry-.gif , så jag fick trösta mig med lite chokladblommor, några kungsljus, lavendel och något till. Plats gör man alltid!!! naughty.gif
josohl
Jag beställde bla Akleja 'Blue Barlow' från Odla och den blommar nu. Tyvärr är den inte alls blå, utan rosa dubbel.
[attachment=20172:rosa_akleja.jpg]
Söt i och för sig, men det var ju just blå jag ville ha och den liknar ju inte direkt den på säljsidan (bilden nedan)...
[attachment=20173:t_bpr67006_2.jpg]
Jag har mailat odla-butiken utan svar. angry.gif Nån annan som beställde den som har fått upp nåt blåblommande?
Skruttis
Jaha så gick det inte längre, att stå emot alltså. När slutförsäljningserbjudandet dök upp så kunde jag inte låta bli. innocent.gif
Väntar nu på 15 små plantor.
Hur var det nu någon föreslog en gång, använda boxhandskar? Tänk vad pigg man kan vara i köpfingret ibland.... giggle.gif
rissen
Javisst, jag föll som en fura. Visserligen blev det inte så mycket men jämfört med "skall inte ha något mer i år" så blev det iaf. Praktnäva Baby Blue
Tremastarblomman Bärbel
Höstkragen Clara Curtis (på köpet).

Är det någon som har dessa och som vet hur dom uppför sig.

Hm, undrar hur lång tid det tar innan dom är här???
Irene_L
Jag hann inte med...när jag upptäckte mailet från Odla var det redan slut på allt! Hihi...det var nog tur för jag har ju redan en massa perenner som jag har sått i år. giggle.gif Nu står dom i pallkragar men nästa år ska dom ut i rabatterna!
HelenN
Hur går det för era "trepack"???? Lever de??? Blommar de???

Här växer de bra!! Chokladblomman har knopp, men jag placerade dem dumt, så vi får se om de blommar. Ska vi visa lite bilder???
Lady Hamilton
Jag har mina planterade i en grund stor kruka och de växer bra trots all denna torka sweatingbullets.gif

[attachment=21944:DSCN0954_kopiera.jpg]
johannea
Jag är jättesur på odla iår, både av frön och plantor har massor fel färg -cry-.gif Man blir verkligen lessen när det äntligen blommar efrer all omsorg man lägger ner, och så skär sej hela rabbaten... Det senaste som slog ut fel var den rosa dagliljan ja köpt, den var knall gul/ röd, bara å kasta eller ge bort, jag hatar gult! thumbdown.gif
ylvahi
Dom lever allihopa, men jag har lite problem vart jag ska gräva ner dom. Det löser sej nog snart
Betty
Inte ofta jag får fel växter när jag beställer på Odla men i år har det blivit några missar...
Jag beställde den halvfyllda dagliljan 'Highland Lord' som ska se ut så här:

...men det var inte den jag fick... den daglilja jag fick är enkel och ser ut så här:

[attachment=21957:daglilja.jpg]

Inte heller fläcknävan 'Espresso' var vad den utgavs för att vara no.gif Enligt beskrivningen "Ljuslila blommor över ett flikigt, dekorativt "espressobrunt" bladverk " och ska se ut så här:

Den näva jag fick är rent vit och har ett helt grönt bladverk, den ser ut så här:

[attachment=21959:inte_Espresso....jpg]

Den röda kärleksörten 'Emperor' ska ha "rostrött bladverk i kombination med rosa blommor i augusti-oktober" den ska se ut så här:

Har svårt att tro att den jag fick ska hinna ändra skepnad fram till blomningen... den ser ut så här idag:

[attachment=21960:kärleksört.jpg]

...som tidigare sagts... Ovanligt många "missar" i år... g.gif

HelenN
Ojj, snacka om "grisen eller grisarna i säcken"....det är ju inge trevligt att betala för sånt man inte gillar...men liljan va ju underbar. Än så länge så ser mina ut att vara det jag beställt....vi får väl se när de blommar smile.gif
mimmi 1
Måste puffa upp en tråd från i våras!! hur har det gått med alla era små plantor från Odla??
jag beställde:
Alunrot
Temynta
Höstanemoner
och så fick jag tre små julrosor i premie!!

MEN... samtliga plantor var ju minimat små, och efter att jag planterat dem i krukor, och drivit på dem under flera veckor, så blev jag lite less, och satte ut dom i rabatterna. Ja, även om dom växt en aning, så är dom ju fortfarande jättesmå... och två av höstanemonerna ser ut att ha lämnat jordelivet!!

Så, jag vet inte riktigt vad jag ska säga?? billigt? javisst!! men hade jag lagt på några tior per planta, hade jag ju fått bra mycket större exemplar.... Men nu har jag ju ändå provat, så jag vet hur små plantorna är när man beställer från Odla.nu... det är ju bra att veta!!

OCH... en sak till.... tre små söta julrosor fick jag gratis... det var ju snällt, men hade det inte varit på sin plats att skicka en premie som är härdig i den zon man bor i??? jag bor i zon 5-6 och tror knappast att dom överlever vintern... nån som provat???
Anki V
Vad var det för sorts julros eftersom du inte tror att den ska klara sig? Jag vet flera som i alla fall har den vanliga Niger i zon 5 och 6. Jag är inte helt säker men jag tror att H. orientalis odlas i Luleå

/Anki
mimmi 1
tror du?? och ska blomma i december??? får väl gräva fram den ur snön och kolla hur blommorna ser ut då ;o)

Men... står det att den ska blomma i december, och man har den här uppe i umeå-trakten... blir det så att den blommar tidigt i vår då??
Anki V
Mina i Sundsvall blommar i mitten/slutet av maj. I Sommarstugan som finns i högakusten (z 5) lär de väl blomma i slutet av maj.

I sydligare nejder blommar den mitt i vintern...men vi får oftast vänta till våren även om jag haft knopp på mina i slutet av november....sedan kom snön men de blommade ändå i maj nästa år.

/Anki
Betty
Jag bor i Luleå och mina H.orientalis och H. niger blommar i maj/juni varje år. smile.gif
Rihane
En del har bara blad och en del blommar. Här är ett axplock.

Chokladblomman blommar kanske om inte regnet/blåsten tagit den
[attachment=22256:choklad.jpg]

Kärleksörten blommar numera för fullt.
Måste bara visa bladen på denna "svarta"(?) stockros.

Löjtnantshjärta.

Glömde att skriva att allt är ifrån odla.

Chokladblommorna är ifrån trepack-erbjudandet. Resten kommer ifrån perennknöl-erbjudandet.
Tompaz
CITAT (Betty @ 30-07-2008, 19:28) *
Inte ofta jag får fel växter när jag beställer på Odla men i år har det blivit några missar...
Jag beställde den halvfyllda dagliljan 'Highland Lord' som ska se ut så här:

...men det var inte den jag fick... den daglilja jag fick är enkel och ser ut så här:
[attachment=21957:daglilja.jpg]
...som tidigare sagts... Ovanligt många "missar" i år... g.gif

Fick samma daglilja jag med, hade beställt "Highland lord" och någon till ljuslila som jag inte kommer på vad heter (EDIT 'Prairie Blue Eyes'), påsarna var märkta med respektive namn men nu när de står i blom så är alla enkla och ser ut precis som din gör, har dock mailat odla om detta så kanske de kan hitta på något, lite surt när man hade planerat hela landet kring dessa dock.
mimmi 1
Puffar upp igen...
Beställde 6 st höstanemoner, och har skött dem efter konstens alla regler... nu blommar en av dom, och av de 6 plantorna är det bara två som har gröna blad, en ser ynklig ut, och de andra är döda., borta..

Ska man maila till Odla och meddela detta tycker ni?? har man nånting för det?
eller är det här smällar man får ta när man beställer plantor från Odla.nu ???
ingrids
Utan att ha egen erfarenhet, men i andra trådar har jag läst om att odla löst reklamationer på vettiga sätt.
Betty
CITAT (mimmi 1 @ 01-09-2008, 13:53) *
Puffar upp igen...
Beställde 6 st höstanemoner, och har skött dem efter konstens alla regler... nu blommar en av dom, och av de 6 plantorna är det bara två som har gröna blad, en ser ynklig ut, och de andra är döda., borta..

Ska man maila till Odla och meddela detta tycker ni?? har man nånting för det?
eller är det här smällar man får ta när man beställer plantor från Odla.nu ???

Du ska absolut maila till Odla så att de kan komma överens med dig om hur de kan ersätta dig. Jag törs på stående fot garantera att de kommer att ersätta dig.
mimmi 1
Tack.. då ska jag se om jag har kvar nån faktura., eller leverans lapp av nåt slag...
så får vi se vad dom svarar!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon