skogstroll
22-05-2008, 12:26
Är i en jättetråkig situation på jobbet där en av mina medarbetare (inte riktigt min chef men nästan, och ganska ny här) kom in till mig härom dagen och började prata skit om en kompis/arbetskamrat till mig. Dessutom var skitsnackaren medveten om att vi är bra kompisar. Vad är då det bästa att göra? Jag har tänkt bara vara tyst men jag tänker på det hela tiden och känner mig taskig mot min kompis, även om jag själv inte har snackat skit eller ens hållit med skitsnackaren
stennie
22-05-2008, 12:34
Jag hade nog försökt vända på det och försökt få fram dom positiva sidorna hos min kompis!
Och framför allt, håll inte med...
Säga att du inte vill prata om dina arbetskamrater när de inte är närvarande! Eller fråga varför den säger detta till dig? Eller säg att du inte håller med, men inte vill diskutera andra på arbetet, eller.. Ja, det är inte lätt, vad gör man?
skogstroll
22-05-2008, 12:47
det framgick nog rätt tydligt för henne att jag inte höll med alls, jag sa bara emot så det vart lite obekvämt...
Mm, du får försöka undan be dig att prata om andra på jobbet...
Margith
22-05-2008, 12:54
Du skrev att skitsnackaren är medveten om att ni är bra kompisar.
Det får mig att tro att skitsnackaren förväntar sig att du ska föra uppgifterna vidare till din kompis.
Därför tycker jag att du ska inte säga nåt till nån.
Vill skitsnackaren föra fram något till din kompis, får väl skitsnackaren göra det själv?? Du är väl ingen brevduva?
skogstroll
22-05-2008, 12:57
nej... helkonstigt... man tigger ju nästan om problem när man gör så
Trist historia! Inte varit där så länge sa du? Och om inte chef så chefsambitioner? Du känner väl till uttrycket " härska genom att söndra"? - Håll korpgluggarna öppna där! Hon kanske gör så mot fler personer.
Jag har tyvärr stött på sånt på mitt job också. Inte kul. Det bästa är att stämma i bäcken, dvs markera klart att du inte gillar skitsnack.
Händer det igen så tycker jag att du ska vända dig till chefen över henne och berätta allt. Jag skulle kanske berätta det för min arbetskamrat, men på ett sådant sätt att det inte sårar. Är din arbetskamrat en stark människa så föreslå att hon konfronterar skitsnackaren helt öppet, i ett sammanhang där så många som möjligt hör det

(sådant tål inte den sortens människor

)
Mvh
Fenja
Bettson
22-05-2008, 15:44
En del försöker göra sig populära genom att snacka skit om andra icke närvarande. Sånt slutar ju de flesta med typ när de är tretton år eller så. Andra fortsätter hela livet. Och dom fattar bara inte vad de gör.
Att gå i försvarställning för sig själv eller någon annan innebär bara att man så att säga deltager om än ofrivilligt. Orden man säger åt en sådan person kan vändas och vridas så att de till slut är tillbaka som något negativt om en själv. Ett stillatigande ickesvar kan av sådana personer tolkas som om att man höll med. Farliga är dom för arbetsklimatet i alla fall.
Själv hade jag sagt att jag inte varken vill höra eller säga något negativt om någon person som inte är närvarande och att jag därigenom hoppas att andra inte säger något negativt om mig när jag inte är närvarande. Alltså kommentera fenomenet men inte vad personen säger.
En del av dessa skitsnackare är tyvärr obotliga eftersom de handskas med sanningen lite vårdslöst också. Har en sådan i min närhet som hela släkten sagt upp bekansskapen med. Hon har tre krav på sig som är väldigt tydliga.
1. Sluta snacka skit om icke närvarande släktingar
2. Sluta ljuga om icke närvarande släktingar
3. Sluta försöka splittra familjera i vår släkt genom ljugande och skitsnack.
Ändå förstår hon inte vad vi menar!
Efter tio år och minst lika många försök att åter släppa in människan i släkgemenskapen så tar det ungefär tre timmar så är hon igång igen. Vi lägger på telefonluren eller går ut genom dörren och säger "hej då, för nu börjar du snacka skit om våra familjer igen" och ändå håller det på.
Som sagt en del lär sig aldrig och enda sättet är att hålla sig undan, aldrig tala om något viktigt och helt enkelt undanhålla all personlig infomation om sig själv och andra. Bara prata saker, inte personer, känslor eller något viktigt.
rahmat2
27-05-2008, 21:07
CITAT (Bettson @ 22-05-2008, 16:44)

En del försöker göra sig populära genom att snacka skit om andra icke närvarande.
...
Och just du säger detta. Dina aktiviteter på Forumet består
bara av skit snack(misstänksamheterna).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.