Karl-Göran Karlsson
Jag har ett litet familjepäronträd med fyra sorter (Clara Fries, Greve Moltke, Göteborgs diamant och Esperens Herre) som ännu inte blivit stort nog att ge skörd. Har hittills fått enstaka exemplar av Göteborgs diamant och Greve Moltke.

I sommar har jag sett att i stort sett varje blad på detta träd har orange fläckar. Det har förekommit tidigare år men aldrig i den här omfattningen.
Se bifogade bild.

Är detta något att oroa sig för och, i så fall, hur kan det bekämpas? Rör det sig om det svampangrepp (eller vad det nu är) som har ett komplicerat samspel med enar (kommer inte ihåg vad det betecknas)?

Som sagt, finns det anledning att oroa sig nu och inför framtiden vad gäller fruktsättning.

Cilla
Tydlig päronrost. Svamp som värdväxlar med svensk en, juniperus.

Finns inte så mycket att göra för att få bort angreppen - enda mteoretiskt möjliga åtgärden är att ta bort alla enar. 400 meter sägs vara säkerhetsavstånd, men det kan vara längre.

Träden klarar angreppen hyfsat bra men om pesten sprider sig mer än det du redan har kommer bladförslusten att märkas i form av färre frukter och här och var några döda grenar. Varje orange yta kan man betrakta som ett bladbortfall, och trädet behöver ju bladen för att orka utveckla frukt (30-40 blad per frukt), för att ge energi till roten etc.

I ditt fall skulle jag stärka trädets kondition genom att luckra jorden under hela kronan. ta boprt ev grässvål, lägg den upp och ned och lägg löv och kompost eller dylikt över. Om du vill kan du så blomstrande gröngödslingsväxter här. Detta ger trädet mer syre och bättre jordförhållanden och kan vara det som behövs när det förlorar så pass mycket bladmassa som vid detta rostangrepp.

Om man testat effekten av att ta bort enar som växer närmre än det optimala säkerhetsavståndet 400 m vet jag ej, men vore jag mer kär i päronträdet än i en en på min egen tomt skulle enen ryka hos mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon