Tog en tur upp mot fjällen, ca en mil från stan såg jag den här totalt orädda skabbräven.

Är den skabbig? Stackare..
Men, vad lite grönt ni har Netha
Det kan inte vara så att den bara byter till sommarpäls? Annars blir inte rävarna resistenta mot skabben, den återkommer regelbundet.
zaaritha
23-05-2008, 21:44
Så ser inte skabbrävar ut här i Skaraborg. Här har de bara en tanig,
hårlös svans o tufsig, delvis hårlös päls!
CITAT (KURT @ 22-05-2008, 15:03)

Det kan inte vara så att den bara byter till sommarpäls? Annars blir inte rävarna resistenta mot skabben, den återkommer regelbundet.
Tror att du har rätt i att den byter till sommarpäls. När jag tittat igenom alla bilder så ser jag att svansroten inte alls var kal, som det såg ut när jag fotade ... den har ny päls.

zaaritha .. du har nog också rätt i att detta inte är en skabbräv.
Wilmer ... Ingen grönska att tala om ... fotade idag med mobilen men fixar inte att ladda ner bilderna
i datorn. Funkade i förra veckan, men inte idag.
Iaf så har vi så gott som snöfritt, förutom plogade högar.
Såg en hare på gatan intill .. den gav hopp om sommar eftersom den bytt färg.
skogstroll
20-06-2008, 06:48
andra morgonen nu när Mickel räv kommer hit o hälsar på, undrar vad det är som drar? Vill ju gärna han ska komma tillbaks

Jag ropade lite på honom och han kom tillbaka åt mitt håll men då kom skatorna och förstörde allt
Åsa, mälardalen zon 2
20-06-2008, 09:34
Här hoppas jag att räven som strukit runt här INTE kommer tillbaka. Jag är hundvakt hos mina föräldrar och det är jag som får gå och kolla rävfällan (det är en sjuklig räv som strukit omkring här i veckan, mager och med brutet bakben). Det enda mina föräldrar hittat i fällan under veckan har varit grannarnas katter samt en igelkott.
skogstroll
20-06-2008, 12:18
hm vad e det för fälla
Åsa, mälardalen zon 2
20-06-2008, 13:20
Fällan ser ut som en stor brun låda med luckor i båda ändarna när något kliver in i lådan slår luckorna igen och djuret fångas levande. Jag har sett likadana lådor på jobbet som har använts för att fånga in grävlingar i vinbärsodlingen så de kan nog användas till flera djurslag (det finns personal på jobbet kunniga inom jakt + det finns jakträttighet).
Fällan i mina föräldrars trädgårdär ditsatt av kommunens jaktansvarige så är det den sjuka räven som fastnar har jag ett nummer att ringa, är det något annat kan jag bara öppna luckorna och försöka få ut djuret.
zaaritha
20-06-2008, 20:15
Stackars arma räv!
Vad har ni tänkt göra med den?
Den behöver ju veterinärvård!
Åsa, mälardalen zon 2
21-06-2008, 00:18
Om räven fastnar (vilket jag inte tror, fall mina föräldrars beskrivning stämmer är den nog redan död) så är det kommunens jägare som tar hand om den = avlivning antar jag.
CITAT (zaaritha @ 20-06-2008, 20:15)

Stackars arma räv!
Vad har ni tänkt göra med den?
Den behöver ju veterinärvård!
Jag kan inte tänka mig att det görs någon veterinärvård på vilda djur, om det inte är mycket ovanliga djur. I England finns det ju många organisationer som samlar in skadade djur och försöker rehabilitera den, men det är ett förfarande som är extremt stressigt för de vilda djuren, och många dör bara av att hanteras.
Christer i Falköping
21-06-2008, 10:11
Vi hade ett flertal rävfällor här ett tag, för att fånga in skabbrävar. Men det enda de någonsin fick var en liten grävlinghona. Med tiden blev hon tämligen fet

så de fick ta bort de fällorna som fanns närmast det området. En trevlig liten rackare var hon, blev glad när man gick förbi och hundarna hälsade genom gallret. Nu har vi inte sett några skabbrävar på ett bra tag, men om det händer lär fällorna öppnas igen. Men vad jag vet har de aldrig fått något annat i dem än just den lilla grävlinghonan.
Christer.
dieseltomten
04-07-2008, 00:34
Kan ju även vara honor som har diande ungar.
Sådär ser inte skabb ut iallafall.
Jag är även jägare och hundägare. Har sett en del siberian husky tikar som blir lika ful i pälsen när de ger di.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.