Vad kan man ha gjort för fel, eller vad kan man göra med ett bonsai träd som slokar?
det är ett träd med smala grenar med små blad på, nyligen börjat sloka
Hur ser jorden ut.? Ofta är jorden väldigt kompakt (då man köper bonsaier) och det mår inte rötterna bra av. Så om den inte är omplanterad skulle jag rekommendera det!
Orkidétjuven
23-05-2008, 09:21
Och att i så små krukor så torkar de ut mycket lätt. Hur står den? Hur ofta vattnar du? Vad är det för art?
Kolla på rötter om finns någon maskar eller svampen i jorden nära rötter.
Lycka till, H:Bassam
orkidétjuven: den står i vardasgrummet, inte i fönstret, någon meter ifrån, så den står ganska ljust.
Jag vattnar den en gång i veckan ungefär, då sänker jag ner den i en balja ca 5 minuter. Brukar spruta
lite vatten på den nån gång i veckan också.
vad det är för art vet jag inte, hittar inget liknande när ska söka, men det är väldigt smala grenar med småsmå löv på
ingrids
26-05-2008, 17:58
Enligt min erfarenhet är fem minuter för kort tid för jorden att hinna suga upp, minst en kvart och det ska ha slutat komma små bubblor. Trodde att bonsai behövde vattnas varje dag - men jag kan ha fel.
En bonsai får aldrig torka ut helt och hållet. Gör den det så kan den dö. Är det en liten kruka och det råder en stark hetta i kombination med torr luft så kan det krävas att växten bevattnas flera gånger per dag. Varje bonsai kräver ett bevattningsmönster och detta kan ägare skapa.
men är det riktigt varmt och soligt så kan hela krukan sänkas ned i vatten. Detta görs under 10 till 15 minuter, eller tills det slutar bubbla, och medelstora bonsaier brukar klara sig i två dagar med detta, beroende på jordblandning, temperatur etc.
Direkt efter omplantering så ska krukan vattnas igenom ordentligt. Därefter så måste jorden ges möjlighet att torka upp på ytan innan ny bevattning sker. Att däremot duscha kronan på trädet varje dag, är något som rekommenderas, oavsett betingelser. Ett undantag gäller för de få blommande växter, då blommorna vissnar av vatten.
Den jord som används till en bonsai är vanligtvis mycket porös och mycket genomsläpplig av vatten. Anledningen till detta är att bonsaier har förhållandevis små krukor, ett litet rotsystem och måste vattnas ofta. Den porösa jorden förhindrar att vatten blir stående i krukan, vilket minskar risken att de ömtåligaste rötterna ruttnar.
En bonsai måste få någon form av näring, annars dör den, men får den för lite så växer de inte mycket.
OBS: din Bonsia blir torftig, varför för att du sätta den i vatten 2 minuter istället för femton minuter , så jag skickar till dig informationer som kan hjälpa dig att skötsel så bra.
Tack för svaret Bassam, alla bonsaier verkar vara väldigt individuella, och det finns inget handfast råd för alla att följa. Så jag vet inte vad jag ska göra annorlunda, förutom att ha den i vattenbad lite längre kanske?
är så rädd att övervattna mina växter då det brukar vara det som tar död på dem.
En annan fråga jag har är, om man skulle vilja ha en lite oval och avlång kruka till sin bonsai,
hur gör man då? Då måste man ju ta bort själva planteringskrukan för de finns ju inga avlånga ovala såna ju?
Och man kan väl inte plantera i en kruka helt utan hål enbart?
en gång/ vecka låter ganska sällan. Det första du borde göra är att ta reda på vad det kan vara för art. Snabbast får du svar på det genom att gå in på www.bonsaisallskapet.se och på deras forum.
Jag har en liguster och jag vattnar den var 3:dje eller 4:de dag, men den vill nog gärna torka ut emellan. Jag gör så att jag först vattnar lite på ytan av jorden och sedan väntar en stund och sen vattnar ordentligt. Näring skall man ge varje gång, väldigt lite dock.
Men jag rekommenderar verkligen bonsaisällskapets hemsida där finns mycket information och kunniga människor!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.