Potentilla
22-05-2008, 17:01
Jag springer ut och in med min gamla fuchsia för att vänja den vid utomhustemperaturen och solen. Den borde vara invänjd nu men jag är lite ängslig för nätterna då temperaturen sjunkit kraftigt. Den har många år på nacken och är ca 75 cm hög nu och den bor i stockholmsområdet. Jag undrar: hur kallt kan en fuchsia tåla?
Christer i Falköping
22-05-2008, 17:10
Nollan är inget problem. Efters sommaren kan den klara någon minusgrad också. Frosten kan nypa bladen, men växten klarar sig.
Christer.
Potentilla
22-05-2008, 17:37
CITAT (Christer i Falköping @ 22-05-2008, 18:10)

Nollan är inget problem. Efters sommaren kan den klara någon minusgrad också. Frosten kan nypa bladen, men växten klarar sig.
Christer.
Skönt att höra, då får den vara ute även nattetid för den är jättetung att kånka på.
Christer i Falköping
22-05-2008, 17:46
Är du orolig kan du alltid lägga en handduk eller liknande över, då är det inga problem alls. Jag har till och med haft mina bladkaktusar och min gardenia ute nu när frosten varit, med bara en duk över. Alla mår väldigt bra trots flera minusgrader.
Christer.
Alexander-VG-zon3
22-05-2008, 18:05
mina ställer jag ut när det bara är ett parplusgrader och även då jag glömt dom ute i -1c -4c så har dom klarat det även om bladen blivit vissna . sätter även ut dom i direktsol på våren och det klara mina bara man håller dom fuktiga hela tiden . på hösten glömmer jag mina ute också i ett par frost nätter vilket dom med klarar dom ska ju ändå tappa bladen . fuchsia är ju rätt så sval krävande och en del sorter växer naturligt där det är svala nätter under hela året . och mina egena har hängt med ett bra tag nu .
Bor i Stockholm.
Mina har varit ute ett bra tag nu. Började precis som dom med att kånka in och ut. Sedan fiberduk på nätterna. Planterade ut dom på balkongen precis innan kylan slog till.
Lite fiberduk över på nätterna och dom har klarat sig. Fegade ur i natt dom fick fiberduk i natt också, men det hade dom nog inte behövt.
Potentilla
26-05-2008, 10:34
Tack för alla svar. Nu har jag låtit både fuchsia, gardenia och en mors dags-ros vara ute över natten och de ser finfina ut. Å andra sidan har det inte varit nere på nollan de senaste nätterna. I natt var även tomaterna ute och de lär visst vara känsliga för kyla, så det är väl bäst att snegla på termometern en tid framöver.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.