|
rosa312
22-05-2008, 17:27
Här finns fyra katter och den ena av dem går i mina land och bajsar o gräver upp högar hela tiden. Varenda kal plätt är hon på vilket innebär att sätta frön är högst vanskligt om inte annat väldans spännande när de börjar gro lite här o var?! Men skämt å sido vad gör man åt det ngn som har haft samma problem o har ngn klurig lösning för jag blir galen på henne. Kanske ska man införskaffa en sådan däringa häger-bortskrämmare......fast det känns lite dyrt tycker jag  .
Snöflinga
22-05-2008, 18:03
Lägg på ett hönsnät eller stick ner små pinnar ganska tätt. Du kan även riva citronskal och strö ut i rabatten ... Lycka till !
Köp såna där grillpinnar av trä och stick ner dom tätt med den vassa sidan uppåt. Sedan jag började med det så klarar kattorna inte att komma åt den bara jorden. Men den vassa sidan måste vara uppåt annars kan de trampa ner pinnarna.
Citron och apelsin och vattenspruta har jag provat med 0 effekt. Det senaste jag hörde var att kanske kaffesump kan göra lite nytta men det har jag inte provat ännu.
/Anki
Whiskuchi
22-05-2008, 18:43
Hönsnät eller till och med jordgubbsnät om du spänner upp det några cm ovan jorden fungerar. Mvh Fenja
*Stintan*
22-05-2008, 20:50
Fiberduk, väl förankrad så att katterna inte kryper under.
ingrid fuxwall
22-05-2008, 22:16
Om jag får låna tråden - hur håller man borta en hundvalp från rabatterna?
Det jag köpte hos Peter Korn - uppätet som mycket annat
CITAT (Whiskuchi @ 22-05-2008, 17:43)  Gud vilken smart grej. Jag har inte problem själv (har 3 katter) men jag har hört dom som har det. /Eva
CITAT (Anki V @ 22-05-2008, 19:38)  Köp såna där grillpinnar av trä och stick ner dom tätt med den vassa sidan uppåt. Sedan jag började med det så klarar kattorna inte att komma åt den bara jorden. Men den vassa sidan måste vara uppåt annars kan de trampa ner pinnarna.
Citron och apelsin och vattenspruta har jag provat med 0 effekt. Det senaste jag hörde var att kanske kaffesump kan göra lite nytta men det har jag inte provat ännu.
/Anki Hönsnätet är bäst Pinnarna i all ära, visst funkar det men det är fult, jag vet har själv gjort så för att de egna katterna inte skulle sabba frösådderna.
rosa312
23-05-2008, 12:29
Tack allihop för svaren  , skönt att det det verkar finnas lite lösningar iallafall. Sen är det ju bara frågan varför knaskatten kackar i "eget bo", lathet eller inte så slug? De andra går ju utanför gården. Men det har hon ju bara svaret på själv och kan vara lite klurigt att komma åt  ! Och Wiskuchi, ett fyndigt förslag som är nog så lockande, mest som lite hämnd för förstörd gröda dock, men lite för dyrt tyvärr  !
DragonLady
23-05-2008, 15:28
I slutet på januari brukar jag klippa av grenarna på julgranen o lägga i mina rabatter.. mina katter gillar inte att gå på barren o då får mina lökar o annat vara ifred medans de växer upp. Krokusarna o de allra tidigaste kommer upp mellan grenarna o det blir fint med det gröna barrkvistarna.
Myosotis
23-05-2008, 17:41
Mina katter använder också alltid rabatterna som toalett (ni vet väl vad det är för likhet mellan en människa som slutat handla på ICA och en katt? - Båda skiter i rabatten...), de blir så tacksamma när man gräver en jättefin toalett till dem, det är ju det bästa stället att vara på! Jag köpte ett granulat på lantmännen som man strör ut på jorden, det ska vara ogiftigt och bara avskräcka genom lukten.
Fågelvägen
23-05-2008, 18:29
Rörelsedetektor kopplad till vattenslang lät ju lovande (Jag tänkte på de  rådjuren förstås! Viltvårdaren föreslog att jag skulle spruta vatten på dem.) Tyvärr verkade ju kundkommentarerna kring den produkten inte så lovande. Det finns också en citrondoftande växt som heter Plectranthus caninus, "kattskräck". Lär säljas i större plantskolor. Någon som har prövat??
Whiskuchi
23-05-2008, 20:15
Jag läste precis på ett annat forum att man kan strö bikarbonat i landen. Nackdelen är väl att det måste göras om när det regnat. En fördel är att det hjälper mot myror också
Här har vi staket runt landet där vi sår. (håller även rådjuren borta blomrabatter är alltid täckta av gräsklipp - vilket funkar för det mesta, men nu när det varit torrt så länge är det bara gräsklippet som är mjukt och bra att gräva i. Reslutatet kan ni själva tänka er ... Gräsklippet funkar också som mjuk och go madrass till solande myskatter ... För och nackdelar med allt .... Men utan katter - det går inte att vara (att kattlösa människor får spader när grannens katter vandaliserar förstår jag mycket väl - tur vi inte har grannar så nära  )
emmas matte
02-06-2008, 21:30
Har väv på alla rabatter o trädgårdsland tills det har vuxit upp, då är det inte intressant längre. Far funkat .
Ingrid Zon3
02-06-2008, 21:52
CITAT (rosa312 @ 23-05-2008, 13:29)  Sen är det ju bara frågan varför knaskatten kackar i "eget bo", lathet eller inte så slug? De andra går ju utanför gården. Men det har hon ju bara svaret på själv och kan vara lite klurigt att komma åt  ! Jag skulle tro att beror på att hon har ett väldigt litet "revir", förmodligen för att hon är låg i rang. Min honkatt har i princip radhustomten som revir (och "kackar" helst i toalådan inne  ). Men nåde den främmande katt som beträder det reviret... Medan hankatten hellre gör sina behov hos grannarna. (Och jag tackar alla makter för att grannarna tycker att det är OK!) Hans revir är större men han är mycket mer "släpphänt" med besök. Nu fattar jag inte om det är dina egna katter eller någon annans. Eftersom du skriver "eget bo" antar jag att det är dina. I så fall: Har du funderar på att göra en "toa-grop" åt henne? Gräv ur ett spadtag ner och fyll med sand. Man kan inte låta den vara på samma ställe hela tiden men den "gödslade" sanden uppblandad med kompost blir en utmärkt planteringsgrop för prydnadsväxter. Om du ser till att göra i ordning en ny grop innan du planterar den gamla så får nog den nya planteringen vara. Och - ju mer du grälar på katten desto lägre i rang hamnar hon (= min teori).
rosa312
02-06-2008, 22:49
Tack för svaret Ingrid, om det beror på att hon är lågrankad så stämmer det ju mer än bra. Katten får inte skäll om det inte skulle vara så att jag kommer på henne, då kör jag helt enkelt bort henne. Känns inte som om det går hem hos henne med skäll, då blir hon så modlös så. Inte så dum ide med egen bajsgrop, då går hon förhoppningsvis dit jag vill iallafall. Annars gillade jag iden med granriset också, så får man ju mer ut av den stackars granen som fått sätta livet till.
Ingrid Zon3
03-06-2008, 05:26
CITAT (rosa312 @ 02-06-2008, 23:49)  Tack för svaret Ingrid, om det beror på att hon är lågrankad så stämmer det ju mer än bra. Katten får inte skäll om det inte skulle vara så att jag kommer på henne, då kör jag helt enkelt bort henne. Känns inte som om det går hem hos henne med skäll, då blir hon så modlös så. Inte så dum ide med egen bajsgrop, då går hon förhoppningsvis dit jag vill iallafall. Annars gillade jag iden med granriset också, så får man ju mer ut av den stackars granen som fått sätta livet till. Ja, hon lär ju behöva göra det hon måste nånstans. Hon kanske blir så stolt över egen toagrop att hon vågar gå utanför tomtgränsen?  Det där med granris testade jag för att skugga växter på vårvintern. Men innan jag hade fått bort riset så hade alla barren fallit av. Blir det inte surjord av sånt, sänker pH:t?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|