Gräslöken börjar knoppa och blomma. Är det läge att skörda alltihop? Kommer det ny gräslök i år om man skördar hela tuvan nu?
Du kan klippa av och det kommer nytt, men bra kan vara att nypa av blomknopparna så fort man ser dem, så använder plantan kraften till mer blad iställe för till blommor och frösättning.
mvh Eklo
Sussie F-Flower
22-05-2008, 23:38
Hej Fidde!
En sed Där jag bor, i södra Norrland, är att skörda så mycket det går före midsommar...
Då är proteinhalten som högst... (gäller oavstt vad som skall ätas...)
Vet inte hur mycket det egentligen gör, just på gräslöken, men jag brukar försöka att klippa ner den och frysa in den i plastburkar, så mycket jag kan, så jag har inför kommande tider...
Att ta bort själva blomknopparna är bra, då det befrämjar själva gräslökstillväxten.
Mvh.
Sussie
Christoffer
23-05-2008, 07:02
Spara i alla fall en blomknopp, de är goda och sköna för ögonen
ingrid fuxwall
23-05-2008, 20:00
I en bok läste jag för många år sedan att bäst var om man inte tog mer än - har glömt exakt men kanske var det mer än 2/3 på en gång.
Har ingen aning om det stämmer
ingrid
Jag
vet att man inte ska låta den gå i blom men hur sjutton har man hjärta att ta bort blommorna??
Och det är ju sååå vackert!!
Antar att jag får ha två gräslöksplantor och klippa den ena och låta den andra vara....
När man låter gräslöken blomma som den vill, så har man gräslök överallt nästa år!
CITAT (rosita @ 05-06-2008, 17:53)

När man låter gräslöken blomma som den vill, så har man gräslök överallt nästa år!
Det vet jag också, av erfarenhet, men ändå är det svårt att ta blommorna
Måste öva mera tror jag
HAHA, jag har sått gräslök vid flera tillfälllen utan att ett enda strö dyker upp. Om den frösår sig själv så kommer jag dansa runt de små plantorna
CITAT (Knytt @ 06-06-2008, 10:45)

HAHA, jag har sått gräslök vid flera tillfälllen utan att ett enda strö dyker upp. Om den frösår sig själv så kommer jag dansa runt de små plantorna

Tips: Prova att så gräslöksfrön i kruka inomhus nästa vår.
mamamaggan
06-06-2008, 19:04
Här är en till som brukade misslyckas med att så gräslök . Numera lyckas jag genom se till att den får undervärme tills det har tagit fart ordentligt.
CITAT (Betty @ 06-06-2008, 12:32)

Tips: Prova att så gräslöksfrön i kruka inomhus nästa vår.

Precis vad jag gjort. Fyra gånger. olika frön ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.