curman
Hej alla,

Jag har egentligen två frågor i ämnet fläckar och prickar.

Den första frågan är: vad är detta på lupinen? Jag fick lupinerna av en bekant och planterade dem, men vissa blad fick efter några dagar brunröda fläckar, lite suddiga och cirka 3 millimeter i diameter. Bladen och stjälkarna vissnade. Tog bort de "angripna" delarna och allt verkade sen OK. Nu såg jag detta och undrar vad det skulle kunna vara? Egentligen såg prickarna, som det ju ser ut som här, mer fläckiga ut först. Nu är de mer distinkta som synes. Vad är det fråga om?

Fråga 2: Jag har tyvärr ingen bild på detta, men även en av mina klematis (står inte i närheten av lupinerna) har nu alltså fått sådana brunröda fläckar som jag beskrev. Bladen hänger och ser ut att börja tröttna. Jag har knipsat bort det jag har kunnat. Vad göra?

Tacksam för svar!

Bassam
1-Bruna spetsar på slokande blad. För lite näring.
2-Bruna, runda fläckar. Troligen svampangrepp.
3-Bruna, torra fläckar. Brist på ljus eller vatten, för starkt solsken, för torr luft.
obs: det är svårt att bestämma genom internet
men jag ge förslag 1 70procent andra 20procent tredje 10procent.iallafall vad du kan göra:
1- ta bort skadad delar och bränna de.
2- du ska titta var den står om den står i mörk passera henne till ljus, om växter står på stark sol flytta till mindre ljus eller skydda den, om den står i lite fuktighet kan du duscha den på morgon eller på kvällen undvika att duscha de mellan klockan 11 till 18 på grund att blir vatten över bladen varm och ska bränna bladen.
3- du kan köpa Atamon från vanliga mataffär och spreja på växter.
Lycka till, H:Bassam
buffy
Mot svampangrepp som t ex rost kan man använda plantjord med trichodermasvampar i. Trichoderma är naturligt förekommande svampar som inte framkallar sjukdomar hos växter men som är mycket effektiva när det gäller att "tränga ut" andra sorters svamp som vill kolonisera ens växter. Plantjord m trichoderma finns hos t ex Emmaljunga och Hasselfors Garden, man mylar ner lite jhord kring utsatta växter och ser till att hindra den från att torka ut. Man får inte använda kemiska svampbekämpningsmedel samtidigt, eftersom såna tar död på trichodermasvampen också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon