Vi har köpt järnvitriol till våran ny panelade stuga men på Järnia så viste de inte så mycket om det,
så jag har en fråga ?vad händer om man stryker på järnvitriolen två gånger behåller den en ljusare nyans eller blir det ännu mörkare
med tiden?
Piccante
22-05-2008, 20:07
vad jag har förstått så ger järnvitriol i sig ingen färg utan det är ju mer ett "konserveringsmedel" som bevarar träet och det får en karaktäristisk brun-grå nyans. vet inte om det blir mkt mörkare för att man stryker två gånger, färgen skiftar väl först efter något år om man stryker det på färskt trä?
Tycker det ser så snyggt ut med järnvitriol. Hittade en länk till dig:
Järnvitriol
Kanon!tack för snabba svar Markus och Cilla ,
Karrolina
24-05-2008, 13:21
När jag skulle måla med järnvitriol (blev aldrig av dock..) sa min pappa att man kunde blanda i bets som var silvergrå i färgen så blev det rätt nyans på en gång.
Fågelvägen
24-05-2008, 17:02
Skansens byggnadsvårdare avråder från att stryka järnvitriol 2 gånger. Det torkar ut träet.
Silverbets sätter man i för att man ska se var man målat. Järnvitriolblandningen är färglös.
Sara i Skåne
10-06-2008, 17:33
Silverbetsen ger en silveraktig snygg färg. Men jag vill utfärda en varning som vi själva missade när vi järnvitriolade vårt lärkstaket - järnvitirol och kalk är ingen bra kombination, dvs har man putsad fasad eller betongplattor på gångar så får man kalkutfällningar i form av gula fläckar vid kontakt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.