embees
För två år sedan sådde jag ett gäng riddarsporrar som alla utom en ser helt normal ut. En av dem har bara ytterst lite grönt och är helt blek för övrigt.
Den är inte mer än 10 cm medan de andra är ca 50 cm.
Är det lönt att spara den eller ska jag låta den åka i komposten?
Gåsis
Dom brukar ha det svårt, dom med för vita blad. Men den var ju spännande. Kan du inte spara på undantag och se vad det blir?

/Åsa
Sussie F-Flower
Prova att göda, göda och åter göda...
Men kanske det finns albino inom riddarsporrevärlden också....
Bara en gissning....
Vild sådan...
embees
Jag har flyttat den så att den står i sol hela dagen. Förmodar att med så lite klorofyll så måste den ha ljus hela dagen. Ska ge den mer gödning och kolla att den inte står och torkar.
Christer i Falköping
Risken finns att den kommer attbrännas sönder av solen. Många växter med gula blad trivs bäst i halvskugga, dock inte alla. Ser du tecken på det så flytta den fort. Gödning kommer inte att göra den grönare, men kanske starkare. Troligen kommer den att växa saktare och bli mindre än de andra, men vad du än gjör så spara den tycker jag. På AoT forumet visar Hannelotte upp en akleja som nästan inte har något klorofyll alls. Din är nästan mörkgrön i jämförelse. Personligen tycker jag din riddarsporre ser helläcker ut.
Christer.
stennie
CITAT (Christer i Falköping @ 23-05-2008, 15:07) *
Personligen tycker jag din riddarsporre ser helläcker ut.
Christer.

Tycker jag med...vad spännande !
Bassam
-kan du flytta den till andra platsen och kolla, kanske den platsen som står på att har högre eller mindre PH som gör att växten kan inte suga näring som behöver.
Lycka till, H:Bassam
embees
CITAT (Bassam @ 24-05-2008, 08:45) *
-kan du flytta den till andra platsen och kolla, kanske den platsen som står på att har högre eller mindre PH som gör att växten kan inte suga näring som behöver.
Lycka till, H:Bassam

Nä, jag tror inte det har med jordens PH att göra, detta är något genetiskt. När jag planterade den -efter att ha dragit upp den från frö- så planterades den på samma ställe som 10 andra av samma sort -också uppdragna från frön från samma fröpåse- och det är bara denna som är vit.
embees
Förgrymmad angry.gif angry.gif mad.gif -cry-.gif är jag!!
Någon eller något har dragit upp min lilla bleka planta. Den hade nog legat en stund i solen utan kontakt med sin rot och var väldigt slak..... Har dragit av de nedersta bladen gjort en ny snittyta och satt den i vatten.
Hoppas den hämtar sig så att jag kan behandla den som en stickling.

Av alla växter i trädgården, så varför var denna avbruten/uppdragen? -fear-.gif Kan det vara en fågel kanske? confused.gif
Koltrastarna är duktiga på att söka mask när man har vattnat och det gjorde jag i förmiddags.
embees
Min lilla bleka riddarsporre lyckades repa sig när den kom i vatten. Så nu är den planterad i en kruka, avdragen fler blad och blomanlaget som var på G, doppad i rotningsmedel och en plastpåse över hela härligheten. Nu är det bara att hålla tummarna för att den ska får rötter.
embees
Nä, den lilla sticklingen till himlen for.
Skit i det för från roten där den bröts av har det stuckit upp nya fina blad.... bravo.gif Nu har jag byggt en bambubur runt den för att skydda den från katternas våldsamma framfart. (Mor och dotter leker ta fatt.)
Sussie F-Flower
Hihihi, så du ville ha den kvar, till slut... -ändå...? yes.gif
Heda
Grattis att den klarade sig!!

Jag har fått en akleja med "variegerade blad" från frösådden i år. Den står fortfarande i kruka och jag hoppas att den överlever även senare ute i rabatten, den är jättehäftig! Den var variegerad från början, dvs från första bladet. Hoppas, hoppas smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon