Elisabeth P
22-05-2008, 21:11
Så har man då lite tveksamheter igen. Är detta något att spara eller bara ogräs tro?
Snälla alla kunniga vad är det jag har i min trädgård.
1, Vädd?

2, Kungsljus?

3, Tusensköna?

4, Rödblära?

5, Bergklint eller svartkämpe?

6, Fibbla eller Borstnejlika?

7, Kan det vara rosenstav?

8, vad kan detta vara?
Nr 4 är väl rödblära? Ett ganska tacksamt ogräs som får växa kvar i min trädgård iaf
Ingrid Zon3
22-05-2008, 21:19
Gissar:
2. Kungsljus
5. Bergklint
6. Påminner om nån fibbla som växer som ogräs här.
Om kungsljus och bergklint också är ogräs tror jag var och en får bestämma själv. Särskilt svårodlade är de inte
Elisabeth P
22-05-2008, 21:35
Kul att ni tar er tid.
Fler som vågar sig på en gissning. Vill ju inte gärna dra bort något som visar sig vara riktigt fint. Men om det spris sig ohäjdat så är det ju bra med en liten föraning.
Flera av dessa växer i min dotters rabatt och hon sådde mängder med sommarblommor fjol, så det kan ju vara de som frösått sig själva. Men det vore som sagt trevligt att veta vad det kan vara.
Ettan kan vara vädd, kanske grekvädd

Trean liknar tusensköna
Femman - svartkämpe

?
1. Grekisk vädd
2. Kungsljus
6. Borstnejlika
Elisabeth P
23-05-2008, 16:23
Hej igen och tack för att ni tar er tid att hjälpa mig.
Jag har nu uppdaterat lite. Kan det vara rätt så här eller vad tror ni?
La även till en ny liten sak. Jag hoppas att det är rosenstav, men sådan tur har jag säkert inte. Jag planterade nämligen det där för två år sedan, men det har aldrig kommit upp något. Nu håller jag alla tummar jag har.
Christer i Falköping
23-05-2008, 16:33
6:an är borstnejlika, inget annat.
Christer.
Elisabeth P
23-05-2008, 16:40
okej. Hopas du har rätt för de är väl rätt fina om jag inte missminner mig. Har haft det för länge sedan menn inte förra året. Kan de spridas frö med vinden från någon granne kanske?
Klart bättre än fibbla ialla fall.
Elisabeth P
24-05-2008, 07:23
Hej igen
Så har jag då lagt till ytterligare ett frågetecken i min trädgård.
SNÄLLA hjälp mig med de två sista ochså.
Är det något som skriker OGRÄSVARNING så säg gärna till.
Christer i Falköping
24-05-2008, 10:30
7:an känns för tidigt att säga vad det är. I alla fall för mig. Men den sista är jag tämligen säker på att det är ett ogräs. Kommer upp överallt hos mig och jag sliter alltid upp det. Men ta inte mitt ord för en sanning innan du hört vad andra säger.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.