Ellinnea
Har sått rosa petunior som blir dubbla, som rosor. De är ca 10 cm höga nu och kraftiga, växer enormt. Bör jag toppa dom? Eller kommer det mer nerifrån?

Mina lavendel-plantor är 5-6 cm, ska de ha annan jord än planteringsjord? Tycker de växer så långsamt.

Ska busktomater toppas?

Maria

ewa zon 3
Petuniorna brukar grena sig bättre och ge fler blommor om man nyper bort yttersta toppen

Lavendelplantor växer långsamt, blanda gärna lite grus eller små lecakulor i jorden för de vill ha det väldränerat

Busktomater behöver inte toppas.

/Ewa
Ellinnea
Åh, tack tack för svar! Ska ge mig på allt nu på en g¨ng. Kl är 7.30 o min gravida kropp kunde inte sova längre, för hjärnan vaknade o började tänka på växterna i mitt vardagsrum!

Maria
Christer i Falköping
När petuniorna sedan blir långa och lite risiga är det bara till att klippa ned dem hårt, då sätter de snart fart igen med nya grenar. Topparna kan du sticka så att du får nya plantor.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon