Blackelvira
Jag är nybörjare på allting och sitter här och läser och täckodling och ytkompostering. Det låter intressant och jag vill gärne prova det. Jag har pallkragsodling på gång och där ska jag ha morötter,lök och broccoli( tror jag). Det står att det är bra med maskar är det metmask då och äter de inte upp mina grönsaker?Allt verkar så roligt och jag är rädd att jag spretar i väg åt för många håll och tappar intresset innan allt är klart.Kom med tips på vad som helst som en idiot kan ha hjälp av.
EKLO
Daggmaskar i jorden är det bästa man kan önska, och de äter inte upp något av det du själv vill ha. Däremot ser de till att jorden hålls lucker och fin, och gödslar dina grödor. Ju mer daggmask och dyngmask dess bättre helt enkelt. Täckodling är toppen tycker jag, man slipper rensa så värst, slipper gräva så värst, slipper tänka på gödsling och så håller det jorden fuktig så att man inte behöver vattna lika ofta. Men det kan vara knivigt om man har mycket mördarsniglar har jag förstått (det har inte jag), de gillar den fukt som blir i täckodlingen. Det är kul att odla, man blir ju så glad att det blir nåt - och gott blir det ju också. Lycka till.
Blackelvira
Tack för ett bra svar. Vi har som tur är inte mördarsniglar...än, men de kommer ju högre och högre upp i landet.
Eva i Höga
Håller med EKLO, maskar måste finnas i jorden och täckodling är jättebra. Särskilt denna våren när det är sån torka. Har även perenner i täckodling och de är mycket finare än i den vanliga rabatten. Problemet är ju mördarsniglarna men man får vara envis med snigelfritt och saxen. Mördarsniglarna finns ju för övrigt i hela trädgården och nu odlar jag bara sånt som de inte gillar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon