Yin o Yang
23-05-2008, 06:55
Min vindruvsstock, som är 8-9 år gammal, hade börjat grönska och de små anlagen för druvklasar syntes tydligt

. Då kom en överraskande frostnatt och nu är den helt brun

. Kommer den att klara sig

?
Alexander-VG-zon3
23-05-2008, 07:15
ingen större fara . det kommer komma nya blad på den .
Eva i Västerås
23-05-2008, 07:36
Men den kanske inte orkar ge frukt.
Det beror lite på hur stark växten är.
Nästa vinter får du (liksom jag med min ranka) komma ihåg att täcka över så mycket som går av den.
Discogiraffen
25-05-2008, 08:38
Jag drabbades av samma sak - fast min vinranka står i växthuset... Så tråkigt!! Men jag har hittat två nya blomklasar, så det kanske blir en vindruva eller två i alla fall... Ännu retligare är det då förra ägaren hade klippt ner hela klabbet förra året, så förra året blev det ingenting på grund av det. "Det kommer mängder med jättegoda söta vindruvor", skröt hon om. Jaha ja, om man inte klipper som dr. Frankenstein, kanske... Håll tummarna för mig i år!!
Yin o Yang
26-05-2008, 09:01

för tröstande ord. Det har kommit lite nya blad, men blir nog inte många blommor. På vintern har jag den täckt med bl a granris, men nu kom det ju en frostnatt (rejäl sådan) i mitten på maj

. Det har jag inte råkat ut för under alla år jag haft den. Upptäckte också under helgens trädgårdstimmar att alla röda vinbär frusit bort
golffoxtrotfive
31-05-2008, 09:18
vilken tur att jag sökte innan jag skrev ett nytt inlägg, var ju precis detta jag ville veta, om min vindruvsplanta kommer att klara sej och enligt er så kan den ju göra det, men hur länge ska man vänta?? om det inte blir nått grönt i sommar e de kört då? eller kan man vänta tills våren 2009 innam man gräver upp plantan?
Du ska få nya skott och nya bladen under den här sommarn.
Lycka till, h:Bassam
Alexander-VG-zon3
31-05-2008, 16:06
CITAT (golffoxtrotfive @ 31-05-2008, 09:18)

vilken tur att jag sökte innan jag skrev ett nytt inlägg, var ju precis detta jag ville veta, om min vindruvsplanta kommer att klara sej och enligt er så kan den ju göra det, men hur länge ska man vänta?? om det inte blir nått grönt i sommar e de kört då? eller kan man vänta tills våren 2009 innam man gräver upp plantan?
får den inga nya blad under sommaren kan du kasta den .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.