HeleneN
23-05-2008, 07:37
I en träbalja i Akaciaträ köpt på ClasOlsson har jag planterat en eldsblomma (lantana) och tagetes runt fötterna i god planteringsjord med lite chrysan samt vattenkristaller nerblandat.
Tagetesarna ser dock mer och mer hängiga ut, ungefär som att dom vore törstiga, men jorden är fuktig. Även eldsblomman (om den nu heter så) börjar se blek ut.
Vad är det de inte tål? Är det nattkylan, för mycket gödning, vattenkristallerna eller något i träet i krukan som påverkar dem?
Har du dem ute dygnet runt redan nu så gissar jag på att de fått en chock genom att komma direkt från affären och ut i kruka utan avhärdning.
Mvh
Fenja
HeleneN
25-05-2008, 21:17
Jo, det kanske är så. Men det som är konstigt är att det är särskilt på ett ställe i krukan som tagetesen vissnar. Jag har bytt ut den första mot en ny och bägge har vissnat och inte de andra runt omkring.
det är bra om du plantera den på nya kruka och nya jord efter att titta på rötter, från början kan du ta den inne när ska bli frost, och vattna bra efter om plantering.
Lycka till, H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.