dallepistolen
23-05-2008, 07:56
Ja den började växa så fint nu e dom små bladen som fanns vita och vissna de flesta i alla fall. Kan jag ha vattnat för mycket, för lite? Tycker jag vattnat mycket varje varannan dag i alla fall och då rätt mycket. Vad tror ni? Och hur tar man lättast död på sallad genom för lite eller för mycket vattning?
Är de inne eller ute? Vad får de för ljus? Om de är ute, har de bränts av solen? Oftast vattnar man alltför mycket.
dallepistolen
23-05-2008, 10:04
Tack för ditt svar:)Den e i växthus. Har hört av folk här på forumet att man inte kan ha i växthus men sedan pratat med folk som haft det och att det gått bra för do. Då vi har fullt med sniglar här så har det enda alternativet varit att prova. Kan det vara därför? Men det har inte varit någon dirkt värme nu och inte heller dirkt mycket sol. E rucola svårare än annan sallad?
Det går nog bra att ha ruccolasallad i växthus, men är den sådd där eller nyligen utsatt? Är den sådd där så är det knappast sol eller värme som är problem, då låter det snarare som det skulle vara vattning som är problem. Små plantor kan också vara känsliga om jorden är alltför näringsrik, de bränns lätt, därför bör man så i mera näringsfattig såjord.
dallepistolen
23-05-2008, 12:01
Den e sådd där. Kanske e jorden för näringsrik. Jag har köpt vanlig jord av den billiga sorten och har gräslipp på jorden förutom fåran där jag har sått. Kanske e det för saftigt? Hur vet man om jorden e för fuktig/blöt för grönsaker i allmänhet? Jag e så otroligt dålig på växter och några gröna fingrar har jag absolut inte. men du verkar vara kunnig så med lite råd kanske det blir lite grönsaker i sommar

Ska jag kanske ta bort gräsklippet helt då jag sått fler små plantor. Så som persilja dill basilika och annan sallad. Det e sådant jag också hört man inte kan ha i växthus men jag tänkte att jag förlorar ju inte så mycket på att prova
Ruccolan i mitt växthus var länge grön och frodig, men sen det blivit varmare har den börjat se hängig ut och skickar ut blomstänglar. Dags att så för utplantering i skugga istället tror jag
dallepistolen
23-05-2008, 13:30
Ok! Men kan jag förså i växthuset och börjar avhärda så fort de dykt upp? Borde väl gå fortare om man försår i växthuset?
Eva 33c
23-05-2008, 13:56
Ruccola går bra att odla i växthus, men den tillhör de där grönsakerna man ska så i flera omgångar. Den växer fort och om den inte skördas i tid går den i blom och så har plantan gjort sitt. På sommaren när det är varmt går den fortare i blom. Du kan läsa lite mer om odlinga av rucola
här, på Runåbergs hemsida. Föresten har de jättebra odlingsbeskrivningar på alla grönsaker man kan tänka sig. Om du beställer deras papperskatalog får du samtidigt en finfin odlingshandbok anpassad efter svenska förhållanden. Själv misslyckas jag alltid med ruccolan eftersom jag har så gott om jordloppor överallt som äter upp allt nygrott av det som tillhör kålsläktet.
Sallatsfrön vill inte gro om det blir för varmt, så det är nog inte så bra att så i växthus så här års. Om nu ruccolan räknas till sallat egentligen?
Jag vet inte heller om det är samma sak med ruccola som med annan sallad, dvs. att det är svårt att få den att gro om det är för varmt, men jag har i alla fall haft ruccola i växthuset i 3 år och det har funkat bra. Har sått i omgångar under sommaren. Det gör jag även med vanlig sallad och den växer också bra i växthuset, men den går i stock tidigt och ruccolan blommar ganska snabbt, så man får så nytt ofta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.