Knytt
Jag har i byte fått en okänd körsbärstomat, sådd från köpefrukt.
Jag vet med andra ord inte alls vad som komma skall men har några funderingar.

Tjuvning: Ska inga körsbärstomater tjuvas?
Läge: Trivs den i en ampel/urna tro som t.ex. tiny tim, eller är det också väldigt olika?
Kan den tänkas gilla mitt skyddade soliga tomatland på friland?

Med andra ord: finns det ett skötselråd som gäller de flesta körsbärstomater?
spiskummin
Min körsbärstomat ska iallafall tjyvas. Jag tror det bara är busksorter som inte ska tjyvas men nån annan här har säkert stenkoll på det.

Vad är egentligen urna? Det stod på min basilika att den skulle trivas i urna. Jag ställde den på ett fat och den dog, men det var nog inte fatets fel iochförsig.... :-/
Knytt
Urna = stor kruka smile.gif

Nej det måste ju vara så att det finns körsbärstomater som är busktomater och de som inte är det. Och att enbart den senare ska tjuvas.
Svårt att planera för okända bekantskaper smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Köpetomater kommer oftast från sorter som tjuvas (+de är hybrider) det går lättast att få ordning i ett växthus med såna sorter så är fröet från en köpetomat är det troligast att det är en planta som ska tjuvas, även om tomaten inte blir samma sort som den man tog fröet ifrån blir det ofta ganska snarlika. Köpetomatsorterna brukar vara kraftigväxande sorter = 20 liters hink borde vara lagom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon