Full version: Trampstenar
Elisabeth P
Vet inte riktigt om min fråga platsar här men jag gör ett försök.

Jag håller på att anlägga ganska stora rabatter och behöver då lägga trampstenar eller små gångar för att komma åt överallt.
Men jag har kört fast lite. Jag vill helst att det ska vara ganska enkelt att göra, sedan får det gärna vara billigt men givetvis snyggt ochså.

Är det någon som har tips på vilken sort jag bör välja? (har funderat på chifferplattor, men tror att de är rätt dyra)
Vart köper jag plattor, eller kan man få begannade någonstans?
Måste man ha markduk och sand under eller hur går jag tillväga?
Fågelvägen
Ibland kan man hitta begagnade stenar för trädgården i blocket.se och hos ByggIgen på nätet. Också sten- och grusfirmor har säkert sekunda stenar som duger bra som trampstenar. Skiffer kan kanske se lite onödigt stelt och fint ut, tycker jag. Smaksak, förstås! Någotsånär flata sprängstenar av samma stenart som finns naturligt i trakten blir ofta snyggast. Om någon dränerat sin källarvåning i grannskapet kanske de är glada att bli av med lite av stenarna? (Man måste tyvärr fråga markägaren innan man bär hem stenfynd! rtfm.gif)

Storleken på stenarna: min erfarenhet är att en sten som ens båda fötter ryms på är för liten! Det beror på att växterna runt omkring lätt lutar sig över stenen och blir påtrampade. 50-60 cm på längden är bättre.
Jag skulle inte lägga markduk och sand under. Växterna tycker om att ha sina rötter i fukten närmast stenarna och stenar brukar inte "sjunka in i jorden" som många tror.
Lycka till med rabatten!

Elisabeth P
Tack, så hemskt mycket. Ska forska i vad jag kan hitta. Skönt att inte behöva göra underarbete, utan bara lägga dit dem.
Åsa zon 6
Jag har tagit gamla betongplattor 30x30 cm och lagt dem direkt i jorden så de ligger i jämnhöjd med jorden. Lagom stora att stå på och när växterna kryper upp på våren döljs de effektivt. Enkelt och billigt!
Elisabeth P
Nu vet jag inte om jag gjort nåt överilat eller om det blir bra till slut. Men man måste ju våga och prova ibland.

I ett par års tid har jag gått förbi ett hus som har en massa gamla plattor liggande.
Idag tog jag mig i kragen, gick dit och knackade på -fear-.gif för att fråga om jag möjligtvis kunde få köpa några.
En förvirrad herre kom ut dunno.gif confused.gif , prata om att han kanske skulle lägga dem på framsidan (den lite finare typen, av plattor alltså). Men jag fick köpa betongplattorna...........så det har jag nu gjort yes.gif . Hemskt fula är de och trekantiga (man kan ju lägga ihop dem tillfyrkanter).
Priset var ju inte heller lätt, 10 kr plattan betalade jag. Bra eller dåligt har jag ingen aning om men nu har jag i alla fall trampstenar. Meningen är ju faktiskt att man inte ska se plattorna utan mina underbara blommor så klart. yahoo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon