Majas balkong
Hjälp, jag börjar bli nervös för mina tomatplantor på balkongen. Mina tomat plantor som är ca 15cm höga har fått gula fläckar som är lite diffust spridda från märgen och ut mot kanterna. Det är bara de lite äldre bladen som råkat ut för detta, de nya är fortfarande gröna och fina.

Nybörjare som jag är så har jag kanske gjort alla fel. Tomaterna såddes inomhus i ett alldeles för varmt och lite mörkt östfönster, det var tyvärr enda alternativet i min lilla 2a. För att bättra på deras chanser lite ville jag ha ut dom så fort som möjligt och för ca 2v sedan planterade jag dem i 10L hinkar och ställde ut på balkongen (östläge). De såg ut att må bra till en början men nu senaste dagarna har alltså dessa fläckar utvecklats. Eventuellt planerades de ut i något för fuktig jord. Kan detta ha påverkat? Bor i zon 2.

Har jag gjort något fatalt fel? Finns det något jag göra för att underlätta för de små liven?

/Orolig
Kjellepelle
Hej, dom gula fläckarna är nog avhärdningsfläckar, för snabb omställning mellan ute och inne.
Omplanteringen till större kärl hade jag nog väntat med några veckor. Nu har dina plantor så mycket
jord att dom inte behöver bilda rötter.
Majas balkong
Tack för det snabba svaret! Det verkar inte som det är så mycket jag kan göra åt problemet så här i efterhand. Bara till att hoppas på att de överlever min behandling... Bra att veta till nästa gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon