Marlene z v
23-05-2008, 12:20
I dag när jag klippte gräsmattan låg en Morkull intill stenen och flyttade sej inte fastän jag var med gräsklipparen alldeles intill. In och hämta kameran och den låg kvar på samma plats, först när jag kom alldeles innpå ca 1m ifrån så släpade den sig iväg under tallbusken en bit ifrån. Den släpade ena benet och möjligen vingen, nu ligger den där under busken och jag kan inget göra, jag har försökt med en skål vatten om den vill dricka, men det kan ju vara svårt att förstå sej på skålar för en Morkulla.
Sussie F-Flower
23-05-2008, 12:49
Oj då, har den blivit påkörd kanske. Dom är ju och går efter vägarna och äter grus...
Hoppas den frisknar till!
Spännande, trots skadan, att ha en morkulla i trädgården. Inte ofta det händer skulle jag tro.
Marlene z v
23-05-2008, 13:10
CITAT (Sussie F-Flower @ 23-05-2008, 12:49)

Oj då, har den blivit påkörd kanske. Dom är ju och går efter vägarna och äter grus...
Hoppas den frisknar till!
Spännande, trots skadan, att ha en morkulla i trädgården. Inte ofta det händer skulle jag tro.
Spännande tycker jag också, men jag tycker så synd om den. Påkörd är den knappast, det är just ingen trafik på min väg, men den kanske flugit mot en elledning som är pressis åvanför där jag hittat den. Var just ut och kollade den ligger fortfarande under busken.
Tyvärr fortsätter jägarna och deras lobbyorganisationer att varje år motionera om återinförd sommarjakt på spelflygande morkullehanar.
http://www.sofnet.org/apps/nyheter/las_mer...=1420&lev=1Och när ett förlag ger ut en bok om morkullejakt så visar det sig att de inte ens vet hur en morkulla ser ut!!!!!
http://www.barometern.se/blogg/christian_c...gare(567386).gm
Sussie F-Flower
23-05-2008, 13:26
[color="#0000ff"][/color]Och när ett förlag ger ut en bok om morkullejakt så visar det sig att de inte ens vet hur en morkulla ser ut!!!!!
http://www.barometern.se/blogg/christian_c...gare(567386).gm[/quote]
Ja, jag säger då det!!!
Vilken Flopp!!!
Myosotis
23-05-2008, 15:55
Den kanske är skadeskjuten. Jag skulle fånga in den och kontakta KFV. Lycka till!
länk
Marlene z v
24-05-2008, 07:08
CITAT (Myosotis @ 23-05-2008, 15:55)

Den kanske är skadeskjuten. Jag skulle fånga in den och kontakta KFV. Lycka till!
länkJag bor i Finland och jag vet inte om någon organisation här som kan hjälpa, grannen och jag diskuterade det i går. Men nu är det för sent, jag var just ut och titta och det var nästan bara fjädrarna kvar. Någon annan har kalasat på den i natt. Tror ni att en katt går på en så stor fågel eller är det räven, jag vet att det finns räv i grannskapet.
Stella-Polaris
24-05-2008, 07:25
Kolla vid stenen så den inte låg på ägg.. Det händer att de spelar skadade för att dra bort uppmärksammheten.. Inte helt omöjligt..
Morkullor brukar spela skadade eller döda om man kommer för nära. Men givetvis kan de vara skadade på riktigt också.
Gossen Ruda
11-06-2008, 07:31
Tänkte bara nämna att morkullor som ligger på ägg trycker i det längsta inna dom flyger iväg. Jag ver ute i skogen och gick när jag skrämde upp en äggliggande morkulla. Den väntade tills jag tog ett steg ÖVER den, den flög alltså upp mellan mina ben. Tror ni att jag hoppade till? Jag såg den inte innan, dom har en väldigt fin kamouflageteckning.
[quote name='KURT' date='23-05-2008, 14:19' post='845724']
Tyvärr fortsätter jägarna och deras lobbyorganisationer att varje år motionera om återinförd sommarjakt på spelflygande morkullehanar.
http://www.sofnet.org/apps/nyheter/las_mer...=1420&lev=1Ser du något fel med jakt ?
Du vet att förbudet baserades helt utan riktiga grunder ?
Synd att du fick se morkullan skadad på marken och inte frisk i luften.
CITAT (gjodar @ 19-06-2008, 12:51)

Ser du något fel med jakt ?
Du vet att förbudet baserades helt utan riktiga grunder ?
Synd att du fick se morkullan skadad på marken och inte frisk i luften.
Jag har inget emot jakt och jag har inget specifikt emot jakt på morkulla, bara den bedrivs etiskt korrekt. Och jag anser det inte vara korrekt att jaga häckande eller vårflyttande fåglar. Varför skulle just morkullan få jagas under häckningstiden, varför inte tjädertupp på spelplatsen? Eller älgar under brunsttiden? Det enda skälet som angetts från jägarhåll för att få undantag från EU:s fågeldirektiv är att sommarjakten på morkulla är en traditionell jakt i Sverige. Men jakt på älg med hjälp av fångstgropar, eller jakt på renar genom att jaga dem utför ett stup är ju i så fall en mycket mera traditionell jakt.
Jan Lindgren
19-06-2008, 18:45
Hej!
Utan att vara speciellt jaktkunnig så har jag för mig att jakten på morkullehannar skedde efter den huvudsakliga parningstiden. Morkullorna här omkring har minskat markant på senare år trots jaktförbudet. Däremot har korpar och skator ökat kraftigt.
MVH
Jan Lindgren
Det är ändå etiskt fel att skjuta spelade fåglar. Dessutom skjuter man då de hanarna som lyckats försvara ett revir, så man skjuter selektivt de starkaste hanarna!
Men det spelar ju inte så stor roll i och med att dem redan har parat sig.
All jakt utspelar sig strax efter parningssäsongen...
CITAT (gjodar @ 20-06-2008, 12:04)

Men det spelar ju inte så stor roll i och med att dem redan har parat sig.
All jakt utspelar sig strax efter parningssäsongen...
Ja
nu utspelar sig all jakt efter parningssäsonen, när jakten inte får inledas förrän 21 augusti. Morkullan kan lägga nya kullar ända in i början av Augusti. Det finns således god anledning för hanarna att spelflyga under sommaren. Att då jaga de hanar som etablerat revis är ju som om att specifikt skjuta bort de bästa individerna.
Det vore intressant att höra ETT enda argument för varför man ska få skjuta morkulla över huvud taget. Förutom att det möjligen kan vara kul.
Så länge man tar hand om och äter det byte man skjuter så är det ju OK. Men att t ex jaga nötskrikor eller andra djur som man inte äter tycker jag ju är ovanligt onödigt.
Om man jagar fåglar för att äta måste det väl vara bättre att jaga en vanlig fågel som t ex duva. Stort svinn är det också då man skjuter sönder dem och de fastnar i träden på vägen ner.
Morkullor är relativt ovanliga och det är självklart ren nöjesjakt man är ute efter om man skriker efter att få jaga just morkulla. De flyger sin vanliga vända varje kväll och att skjuta en morkulla är som att skjuta lerduvor, men lite roligare.
Det är helt sjukt att man får jaga morkullor. Snacka om att det är för många jägare i riksdagen. Stryk jägarna från valsedlarna när ni röstar nästa gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.