mollys_matte
jag håller på med min ogrässlänt som ju även är full av liljor... Nu har sambon lånat en trimmer och tycker detta är bästa alternavtivet.
Min fundering är då, kommer liljorna igen? jag kan ju förstå att de inte kommer blomma och så iår, men klarar de sig till nästa år, även om vi skulle trimma ner dem nu?

Det skulle vara hemskt smidigt med det alternatvivet, men jag vill ju inte förlora alla liljorna.
Bettis
Jag satte mig på en lilja i mitt land när jag rensade blush.gif , men jag har satt den i en vas med vatten inne och den lever ännu, hur det är med resten i rabatten vet jag inte för jag minns inte var den växte giggle.gif
Skruttis
För några år sedan fick jag liljebaggeangrepp som gjorde att samtliga liljor klipptes ned jäms med backen. De kom snällt igen året därpå. Jag har i o f s också "fjäskat" lite med benmjöl varje vår sedan dess. Det verkar vara liljegodis det. Vet inte om det kan vara lite olika hur känsliga olika typer av liljor är. Det låter jag vara osagt.
Lycka till!
Stella-Polaris
Förra året så var kaninerna på, och åt upp, mina malvor.. I år har de klippt ett tiotal liljor jäms med marken..

Hoppas på att de kommer igen, i år, men är väldigt osäker på det.. Kan liljor dela på sig vid skada på stänglen?? dvs att varje fläll utvecklas till en ny lök?? En lilja har gjort detta i år.. kom upp en 15 st små liljor istället för en stängel.... Och det var inte groddknoppar..
HelenJ
Vissa år härjar liljebaggarna friskt, och jag har råkat trampa på/bryta av några också. Men de kommer igen nästa år, var så säker! tummenupp.gif
pejori
Dom kommer nästa år igen, men problemet kvarstår.
Nästa år kommer gräset att ta över, så försök rensa runt liljorna och kör med trimmer emellan.
Risken är annars stor att dom dör ut.
Eva 33c
Ett annat alternativ kan ju vara att gräva upp liljorna och sätta dem i krukor denna sommar ( där de kommer att blomma) och sedan plantera tillbaks dem när slänten är rensad från ogräs. Liljor är rätt tåliga att gräva upp och flytta, det funkar tom när de står i blom om man måste. De har ju ett väl samlat rotsystem. Är det många kan du kanske gräva upp några plantor, bara för säkerhets skull.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon