Full version: Jag är med täppa!
Tobb
Vad kan man så såhär sent? eller plantera något kul?
Det sitter en stor rabarber och en vinbärsbuske på täppan så det är väldigt najs tongue.gif

Men vad ska jag göra nu innan den 25 juni, eller något som blir klart till slutet av augusti?

blomma.gif
karlsdal
Morötter? Lite plocksallat kanske...
Åsa, mälardalen zon 2
Du kan odla det mesta squash, pumpa, majs, mangold, betor, kålväxter, sallat, morötter, ärtor, bönor, potatis etc. fast direktsådd majs blir nog snarare färdig i september i södermanland och inte augusti.
Tobb
Blev lite moröttsfrön när jag var på ica idag smile.gif

Ops, nu har jag uppdaterat min pres, så nu bor jag i Uppsala.

Men det gör inget om det blir klart senare heller, bara det inte hinner bli klart innan jag börjar skolan igen alt att det blir klart innan jag går på sommarlov efter midsommar.

Squash och majs får det i alla fall också bli smile.gif
eugenia
Finns det någon plantskola i närheten av Uppsala som säljer färdiga grönsaksplantor så kan du ju satsa att besöka ett sådant ställe. Som nybörjare kan det vara lite uppmuntrande att ha plantor som redan kommit upp en bit. De brukar inte vara så dyra, men givetvis är det ju billigare med frön.
Tobb
Helt grön är jag inte, men kanske heller inte helt grön om fingrarna smile.gif

Men än så länge har det blivit att så motrotar, och att gräva ett hål vid rabarberplantan och blandat en halv påse ko-på-påse med sen sandiga jorden som fanns på det djupet. Och även att gräva ner rabarberbladen så bla maskarna får något gått att mumsa på.

Något mer borde jag så/sätta/plantera.
Men gillar inte alls dessa Elytrigia repens som jag har i mitt land! blink.gif

Eugenia: Vet du vad stället heter som ligger utanför uppsala? smile.gif
eugenia
Hej Tobb
Hur går det med din täppa i värmen? Jag kan tyvärr inte namnet på något ställe som säljer plantor i Uppsala.
Jag läste precis om asiatiska bladgrönsaker i en trädgårdstidning. De ska sås under juni månad och skördas i juli. Då sår man en omgång till. Det verkar kul, men jag har själv inte provat. Är det någon här som vet vilka sorter som är goda och lättodlade?
Åsa, mälardalen zon 2
Asiatiska bladgrönsaker kan INTE sås i juni du måste ha läst fel eller så vet inte den som skrev artikeln någonting om asiater. De kan inte odlas när det är lång dag och i juni-juli har vi lång dag i hela sverige.

Asiater sås i mars-april för tidig skörd eller i slutet av juli för höstskörd. Brukar dock inte gå så bra att odla norr om Gävle. Många sorter klarar höstkyla ex. Tatsoi klarar en -10C så de brkar man kunna skörda länge på hösten. De sorter jag gillar dock är Pink Lettucy och Kyona Mizuna dessa är inte så köldtåliga men de har en god och mild kålsmak.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon