Hej! Jag är inte killen med stans grönaste fingrar - men är ändå sugen på att skaffa mig ett gäng trevliga växter. Jag har stora fönster som är soliga mest hela dagen - så det blir ganska varmt. Någon som har tips på tåliga, gröna växter? /thomaz
Veganvarg
21-08-2003, 19:48
Jag tycker du ska gå till en blomsteraffär och helt enkelt titta på vilka blommor du tycker är fina! Du kan ju fråga personalen i affären vilka växter som är tåliga! Ett litet tips kan vara att ju tjockare blad en växt har, desto mer robust och tålig brukar den vara.
Min absoluta favoritväxt är Fikus Robusta (tror den heter så). Det är en fikus med stooora gröna blad. De största bladen på min fikus är ca 20x30 cm. Det är en härlig frodig växt som tål det mesta.
Lycka till! /Ylva
ThomasJ
21-08-2003, 19:50
Jag skulle sattsa på suckulenter. Har ett stort antal själv. Tycker det är mycket praktiska växter, tåliga och älskar sol..
Vill man sedan ta nästa steg, att börja "tillverka" ny växter, är suckulenter en lätt sort att föröka.
Sedan finns det andra sorter av växter. Gröna sorter bla. Alla andra sorter går ju givetvis bra också, men kanske inte precis på fönsterbrädan. Har du en ljus lgh så kan du ju ha växter överallt..
Mian
21-08-2003, 21:33
Garderobsblomman trivs förträffligt både i mörka bortglömda hörn och i solgassande fönster. Och vacker är den också! Och tål att glömmas av
Ingrid på Västkusten
22-08-2003, 07:58
Tjaa-a - Pengaträd - Crassulan är alltid fin och tål solen bra. Och uttorkning :-) Alla dessa tåliga sk luftrenande växter - ampellilja t ex är också lätta å fina :-) och Du kan sätta allting i självvattnandekrukor med :-)
Om Du sköter vattningen så skulle jag säga att testa lite passionsblommor hibiskus och pelargoner. Hoya är ett hett tips om det nu itne var solgassande fönster.
Sprätt-i-väg om nån vänlig själ (annonsera å Odla!) har en frösådd planta över - de är kul och fina å lätta växter!
Hälsar Ingrid
Berith
22-08-2003, 08:12
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 22-08-2003, 08:58)
Sprätt-i-väg om nån vänlig själ (annonsera å Odla!) har en frösådd planta över - de är kul och fina å lätta växter!
Plockade just bort 7 små plantor som satt runt den största av mina tre sprättiväg! Håller med, dom är lättskötta.
Har inte slängt dom små liven än - eller planterat dom! - om nån är intresserad. Var bor Thomaz?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.