Full version: Barrotade rosor
Lilla Sibirien
Jag köpte barrotade Mary Rose och de växer dåligt. Jag planterade djupt och beskar inte rötterna och nu är vissa grenar helt utan nya skott. Och när jag "begravde" dem hade alla grenar ämnen för nya skott. Har jag än en gång lyckats med att göra bort mig vid rosplantering????
Flere grenar har nya fina skott men en del ser döda ut. Frosten i Lilla sibirien har de klarat, men planterade jag för djupt?
Helenavborg
Tror inte att du planterat för djupt. Det tar ibland ganska lång tid innan alla grenar vaknar till liv. Du får ha tålamod.
svennis
Hej! Inte lätt att göra rätt alltid.
Svårt att råda. Klipp bort döda grenar, en bit åt gången över ett öga så ser man att om det fins liv.
Har de friska grenarna kämpigt ta bort en bit så får de det lättare.
Vattna rejält, riktigt ordentilgt och låt det torka upp någon dag o vattna sen rejält igen.
Det är väl det som är tjusningen att man lyckas inte alltid. biggrin.gif
Lilla Sibirien
Jag vattnar, flere timmar på samma ställe. Problemet är att när plantorna kom såg jagt att det var liv i alla grenar och nu efter att jag planterat eller "begravt", har en del av plantorna inte skjutit skott som de borde ha gjort. Om jag inte hade "begravt" dem, borde de ha kommit igång på alla grenar, tror jag, eller ???

Tror att jag har gjort dumt en gång till igen, eller???

-cry-.gif Förlåt men jag blir lite sur på rosor, när jag försöker allt och det ändå går åt skogen.. Ja, jag vet, rosor och jag kommer inte överens, för att jag gör alla fel man kan göra. Men nu visar det sig att en del av de grenar som borde bära nya skott inte har ett enda skott. Rosorna står i full sol, nyuppgrävt land, har vattnat rejält.
AnnammA
Egentligen föredrar jag att köpa krukodlat före barrotat, för jag tycker man får mera "färdig" ros, till visserligen dyrare peng...Och du behöver inte ha så bråttom med att plantera rosen...
Mitt råd till dig är att ge dina barrota rosor TID, för det kan ta tid för dem att komma igång...
Lycka till!
Bassam
Om du vill vet om skott lever eller inte kan du lifta bak lite om du ser att under bark grön det betyder att de lever och tvärtom om under bark död betyder att skott död, om du gör rätt med plantering liksom bra jord väldränerad och finns bra sol, du behöver bara tålamod.
Lycka till, H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon