Halli
Hej,

jag var på utflykt med barnen till Tirups örtagård idag och där blommade en massa olika blommor. Där fanns en blomma jag inte kände igen, fast den påminde mycket om min vita höstflox. Jag frågade en kvinna i personalen och hon trodde att det var "Nattljus", men när jag googlar på nattljus så är de gula och ser inte riktigt ut som denna blomma. Den var ca 1,2-1,5 m hög och blommade med flera vita blommor på en stjälk, ungefär som höstflox, fast lite mer luft mellan blommorna. Vad skulle det kunna vara??? Tyvärr hade jag ingen kamera med mig, så alla gissningar är välkomna...!!!

Linda
Christer i Falköping
Inte omöjligt att det faktiskt var nattljus. Den finns i vita former också och i olika utseende.
Christer.
Fågelvägen
Det kan också vara Hesperis matronalis, trädgårdsnattviol. Kallas också nattljus. Den är vanligen ljusviolett, men det finns en vit variant
Doftar härligt på natten!
Fenja
Narrljus finns i en massa färger.
Mvh
Fenja
Halli
CITAT (Fågelvägen @ 25-05-2008, 10:52) *
Det kan också vara Hesperis matronalis, trädgårdsnattviol. Kallas också nattljus. Den är vanligen ljusviolett, men det finns en vit variant
Doftar härligt på natten!

Trädgårdsnattviol var det!! Den vill jag ha....!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon