Torpare
Vi sitter här och planerar vår trädgård. Noviser som vi är, så vet vi inte riktigt hur vi ska gå till väga. Vi vill anlägga ett stenparti på den sluttande berghäll vi har mellan våra två gräsytor. Det lutar ganska bra, någon meters höjdskillnad, och idag finns det bara berghäll och en del gräs. Hur ska vi gå till väga? Ska man plantera direkt på jord eller ska man ha grus/sand under? Vad ska vi tänka på?
Fågelvägen
Hej Torpare! Grattis till berghällen, som kommer att ge extra karaktär åt er trädgård! Att det växer gräs här och där låter lovande.

Här är några tips, hoppas de passar för er trädgårdsfilosofi. Jag skulle i ert ställe gräva bort gräset för att se hur berget ser ut. Eventuellt hittar ni naturliga fågelbad. (Det gjorde vi! Det speglar både himlen och de blommande syrenerna och fåglarna använder det nästan året runt.) Ganska säkert hittar ni hyllor i berget som ni kan utnyttja för stenpartiet. Ni kan placera stenar som kant på hyllor och klippskrevor, sedan fylla med jord innanför. Jorden som gräset växer i är jättebra bara ni skakar ut gräsrötterna först. Till sist planterar ni stenpartiväxterna där berget självt angett platserna. Är bergsskrevorna djupa kan ni också plantera större perenner. Lämnar ni mycket av berget synligt kommer det hela att se naturligare ut.

En annan filosofi låter såhär: crazy.gif berg! Vad gör det här i vår trädgård? Vi låter spränga bort det så vi får plats för en fin gräsmatta istället.
Mollis
Hej!

Jag har mycket sten i min trädgård och det är jättefint att sätta fetbladsväxter, taklökar, timjan, lammöron,nejlikor och sånt som sprider sig och växer upp mitt på berget som små kuddar här och där.

Så här ser det ut hos mig...

Fågelvägen
Mollis, en jättefin trädgård har du gjort med alla stenar! Bra planttips för Torpare också. bravo.gif
Mollis
Tack Fågelvägen smiley_small_hug.gif Det är gamla beprövade tips så de borde funka hos alla andra...

Mvh
Mollis
Alexander-VG-zon3
jätte vackert Mollis !!

Torpare -- ja det är väl bara att ta veck jorden och gräset som är där och fyll på med ny planteringsjord med lite grus och sand i beroende djupet . sedan plantera växter och jorden som du ser kan du täcka med grus eller sand .

exempel på växter ( som Mollis också nämnde ) är ju

alla arter av sedum,opuntia,saxifraga(stenbräckeväxter),phlox,kryddor,taklök alla sorter,yucca,gentiana,nejlikor,vallmo,alla lökväxter,aubritia,tork tåliga gräs,iberis,backsippa,campanula olika sorter,lewisia,nävor
Torpare
Tack för alla goda råd och de fina bilderna. Nu sätter vi igång, har grundat med lite grus, och nu ska jord och blommor på plats. Får se om det någonsin blir så vackert som hos Mollis, man kan ju drömma om det i alla fall.

Tack tack

Torparna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon