alvastina
23-05-2008, 21:50
har sått gurka, tomat, gyllenbär, basilika och dill inne och de väntar bara på att planteras ut. Ser ut som en minidjungel inne. Känns ändå kallt att plantera ut trots fiberduk. Har tomater i pallkragar med fiberduk
, minislanggurka plastväxthus. Törs inte chansa, när först säkert sätta ut platnorna? Bor i zon 2 och det känns som det aldrig blir utomhusväder. Har redan sått en hel del grönsaker 2 v i maj + fiberduk men det känns nästan tidigit i år.
j
du kan plantera ut dem nu, men täcka de med fiberduka under frost natten.
Lycka till,H:Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
24-05-2008, 09:44
Jag säger vänta, gurka/basilika (basilika odlas helst inomhus eller i mycket skyddat läge på altan, balkong och dyl) vill inte ha temperaturer under +15C och risk för järnnätter är det fortfarande.
Tomater och gyllenbär vill inte ha temperaturer under +7C, jag testade ha lite tomater i uterummet (inglasat) med fiberdukar på under veckan och de har fått lite bladskador av några kyliga nätter här under veckan så i pallkrage med bara fiberdukar skulle inte jag våga sätta ut mina plantor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.