Full version: Hjälp!
Miro
Min ena kisse (9 mån hona) började igår bete sig lite underligt vid lådbesök.
Hon sitter kvar jättelänge i kiss-ställning men det verkar inte komma så mkt.
En gång när vi stod där kom hon tillbaka och gjorde likadant efter bara fem minuter.
Undrar nu om det här kan vara urinvägsinfektion? (känner liksom igen beteendet från människor)

I övrigt är hon pigg och glad, äter och busar.....

nån som tycker det låter bekant?
Ingrid Zon3
Ja, och det är inte att leka med. Du måste hålla koll på om hon får ur sig någon urin. Om hon får/har urinstopp ska hon till veterinär omedelbart. Jag skojar inte ett dugg. Då är det bråttom! Då ringer man veterinären/djursjukhuset på väg dit om man vill ha kvar sin kisse.

Men det kan också vara en urinvägsinfekton, eller troligare grus som passerar relativt lätt. Det är svårt/omöjligt att få i katter det som är bra mot urinvägsinfektioner: apelsinjuice, tranbär och annat surt. Jag tror inte ens du ska försöka. Får hon ur sig urin och hon inte försämras i allmäntillståndet (fortsätter vara pigg som vanligt) så tycker jag du ska ringa en veterinär snarast och boka tid.
Whiskuchi
Ja.

Försök få med ett urinprov till veterinären (ofta funkar det att bara tömma och rengöra lådan, katten brukar kissa där ändå och då är det bara att hälla över provet i en ren burk) Urinstopp är ovanligt på en hona, särskilt en så ung.

En katt som lätt får urinvägsproblem måste man se till så den får i sig vätska, så kisset sköljer bort bakterierna/späder urinen och förhindrar grus. Enklast är att byta ut torrfodret mot blötmat (rek. av veterinär - jag är blötmatsförespråkare i vanliga fall också, men som sagt, detta tips fick jag av vet. när min katt hade UVI wink.gif)
A-C E
Katter får lätt njursten, väldigt smärtsamt. Kan tänka mig att det blir lite oroligt i kattlådan.
Kontakta veterinär om råd. Kostar inget att inga och fråga.
Mvh Anki i Dalsland
Miro
Tack för alla goda råd! smiley_small_hug.gif thanks.gif
Vi ringde till veterinären och åkte in idag. Hon hade inte stopp och veterinären trodde att det bara
var inflammation pga stress. Förmodligen av att hennes syrra blev kastrerad förra veckan och inte varit helt normal ett tag. Det var tydligen vanligare än bakterie-orsakad UVI men annars i princip samma sak. Vi fick antiinflammatoriskt och om hon inte blir bättre om ett par dagar så åker vi tillbaka...

Så håll tummarna för min lill-tjej!

tack igen!
pejori
CITAT (Miro @ 24-05-2008, 18:41) *
Tack för alla goda råd! smiley_small_hug.gif thanks.gif
Vi ringde till veterinären och åkte in idag. Hon hade inte stopp och veterinären trodde att det bara
var inflammation pga stress. Förmodligen av att hennes syrra blev kastrerad förra veckan och inte varit helt normal ett tag. Det var tydligen vanligare än bakterie-orsakad UVI men annars i princip samma sak. Vi fick antiinflammatoriskt och om hon inte blir bättre om ett par dagar så åker vi tillbaka...

Så håll tummarna för min lill-tjej!

tack igen!

Klart att tummarna hålls. tummenupp.gif tummenupp.gif tummenupp.gif
Ingrid Zon3
Absolut, jag med!
Ramoth
tummenupp.gif Nu kommer det säkert att gå bra för din lilla katt tjej!
Men jag vill ändå be dig att du lyssnar på tipset om blötmat.
Katter är inte skapta för torrfoder och njur och urinvägsbekymmer är en naturlig följd av torrfodersätande för många katter.
Prova gärna lite BARF också. Många katter lär sig att ÄLSKA att få vara köttätare.

Lycka till!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon