Elin80
Ja, hur vet man det? Ska man gå efter höjden på blasten eller nåt?

/Elin
rosita
En del sorter blommar och då är det tid att skörda. Det brukar ta 60 - 80 dagar från plantering till skörd. Man kan känna försiktigt i jorden, under blasten, hur stora knölarna är. Det har jag aldrig lyckats med, för vår jord är ganska hård. Jag brukar chansa efter ungefär 60 dagar efter att jag satte dem, har det varit gynnsamt för dem med värme och vatten, brukar de vara skördeklara.
Elin80
CITAT (rosita @ 24-05-2008, 09:02) *
En del sorter blommar och då är det tid att skörda. Det brukar ta 60 - 80 dagar från plantering till skörd. Man kan känna försiktigt i jorden, under blasten, hur stora knölarna är. Det har jag aldrig lyckats med, för vår jord är ganska hård. Jag brukar chansa efter ungefär 60 dagar efter att jag satte dem, har det varit gynnsamt för dem med värme och vatten, brukar de vara skördeklara.

Tack för svaret! Jag minns tyvärr inte alls när jag satte mina potatisar...Men det är i alla fall sorten Rocket. Vet du om den blommar?

/Elin
jannika
följdfråga: om potatisen ligger "över tid", blir den dålig då? min tanke är att låta den ligga hellre lite länge, än för kort tid...

vad jag minns från tidigare potatistrådar, så blommar inte de tidiga (bl.a rocket) sorterna när potatis är klar, utna den kan vara klar iaf.

jag är likadan, glömt helt när jag satte potäterna... gör ett test till midsommar iaf. det har väl iaf gått ett par månader nu, så tills dess borde det gå bra. mina står i hink.

rosita
Elin: jag vet inte om Rocket blommar.

Jannika: Potatisen blir inte dålig av att ligga "över tid". När man tycker att potatisen växt färdigt/man inte vill att den ska växa mer, kan man klippa blasten, så slutar potatisen växa.
hjärtegull
Rocket ska tydligen blomma med blåa blommor, något som jag dock aldrig sett. Satte mina i hink förra året, och blasten blev gott och väl över en meter utan att blomma : / Men vi får väl se hur det går i år : )
siv.wiss
Jo, Rocket blommar med blå blommor. Lyckorstar som redan har såna funderingar - vi skall sätta potatisen nästa vecka!
Siv
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon