evalarsson
Hej!

Mina sockerärter kryllar av små svarta flugor - argh! -fear-.gif En vän rådde mig att stoppa ner tändstickor med svavlet uppåt så skulle de försvinna, i alla fall brukade det funka för henne. Så jag gjorde det igår kväll, fyra-fem stycken i krukan, men de är fortfarande kvar! Ska jag ha mer tålamod eller funkar det inte???

Något annat tips? Jag blir galen... tänk om mina fina ärter dör??? help.gif
Bassam
Bekämpa vita flygare med parasitstekeln Encarsia formosa i växthus och drivhus. Det finns även kemiska preparat som kan användas, tex upprepade besprutningar med Tropical eller Insektssåpa. Svårt angripna plantor bränns upp.
Lycka till, H:Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
Låter snarare som sorgmyggor ifall det är små svarta flugor, nematoder tycker jag funkar utmärkt + att låta jorden torka upp mera mellan vattningarna brukar minska antalet flugor (+larver).

Är plantorna ute eller inne?
evalarsson
Plantorna står inne, i köksfönstret. Får väl ta mig en sväng till plantaffären för att köpa nåt medel helt enkelt. Jag antar att man inte skadar växterna om man sprutar på nematoder eller liknande?
KURT
Den enda nyttan tändsitckorna kan göra är om du skulle råka krossa någon sorgmygga när du sticker ner den:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=69879
evalarsson
Där ser man! smile.gif Jag ska genast ta bort tändstickorna (även om jag hade "svavlet" uppåt och inte ner i jorden).

Men nu har jag köpt två olika medel, frågan är vilken som är bäst? Curera/Bröderna Nelsons "Fly trap" - en limfälla som ska locka till sig flugor etc så att de fastnar i limmet, eller Pyrex som blandas ut med vatten och sedan sprayas eller vattnas.

Pyrex verkar ju väl beprövat men vad tror ni om limfällan?
evalarsson
Jag kan meddela att limfällan fungerade över förväntan - det har fastnat rätt många flugfän på den redan. Tillsammans med Pyrex, som jag vattnade med bara för säkerhets skull, kommer nog ingen av dem komma undan... devil.gif
Knytt
Jag har inte lyckats bli av med sorgmyggor med andra medel än nemablom, men man kan inte använda nemablom efter att man använt pyrex eftersom det dödar även nematoderna.

Nematoder är en sorts små "maskar", man blandar nemablom i vatten som man vattnar med, maskarna frodas i krukorna och äter upp sorgmyggornas larver. Mycket effektivt!
Ezereht
kan man ha pyrex på saker man ska äta sen? (som sockerärtor)
KURT
CITAT (Ezereht @ 26-05-2008, 22:55) *
kan man ha pyrex på saker man ska äta sen? (som sockerärtor)

Man kan använda Pyrsol och andra insektsmedel som innehåller Pyretiner även på köksväxter - pyrex är för mig = värmetåligt glas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon