Full version: Tanig Krasse
Suz
Andra året i rad jag sätter busk Krasse. Alla säger att det är så lätt.
Jag har förodlat inne och nu avhärdat dem och satt dem i krukor ute (har fortfarande duk över natten)
Men de ser så himla taniga ut.
Och en del är gula nertill på "stammen".
Och likadant var det förra året.
Har använt såjord att driva upp dem i och nu har de fått S-jord.
Luktärterna är behandlade på samma sätt och stormtrivs.

Vad gör jag för fel?
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske mera näring S-jord = såjord. Krasse vill ha ganska mycket näring tycker jag, så de sätter fart (ärtväxter kan fixa en del näring själva genom kvävefierande bakterier som de ofta samarbetar med). +Det har ju varit ganska svala temperaturer den senaste veckan och krasse gillar lite varmare temperaturer än vi haft i Stockholmstrakten. Är det lite kyligt så händer inte så mycket utan växterna står stilla.
Fenja
Jag odlar dem i kogödsel som man kan köpa på säck, de är riktiga gottegrisar! Gödsla sedan med flytande näring efter en 5-6 veckor vid varje vattning.
Mvh
Fenja
Suz
Tack för alla svar!!
Gödning alltså.
Räcker det med flytande näring eller behöver de planteras om i lite "skit"?
Jag provar med flytande så länge och hoppas på ett bättre resultat!
Tack igen! thanks.gif
Bassam
Latinskt namn: Tropaeolum majus

. Krasse blir vackrast om den växer på mager jord. På en mer näringsrik plats växer bladen på blmmornas bekostnad. Trivs i sol eller halvskugga men tycker inte om torka. Både blad och blommor är ätliga och har en pepprig smak, blommorna smakar något mildare än bladen. Krasse är en vacker växt som gärna kan få slingra sig mellan andra växter eller ut över gångar.
obs: du kan titta och funderar vad din krasse har för miljö jord sol näring hur du vattnar den under torka väder.
Lycka till: H:Bassam

Thomas Wahlqvist
http://www.falkarsed.se/linn/kryddormain.htm
Suz
Tack för alla svar!
Jag planterade om den i större kruka med bättre jord + gödsel.
Men...den ser lika deppig ut fortfarande, om inte ännu mer.
Vad gör jag för fel?? dunno.gif

Andra året nu och jag får dem inte alls vackra.
Funderar på att slänga den på komposten och låta krasseodling vara för andra och bara njuta av bilder.....
Fenja
Det är bara gamla skrönor att krasse blir vackrast i mager jord, prova får ni se! biggrin.gif
Mvh
Fenja
lissa
Du har taniga krassar och jag lyckas aldrig med luktärtor...sista året jag provar..Men om du väntar några dagar ska du se att dom kommer att bli glada och börja växa efter omkrukningen....dom blir ju lite meddtagna när man byter plats. Jag tycker att min krasse blir mycket bättre när jag sår dom på växtplatsen direkt....
Suz
CITAT (lissa @ 06-06-2008, 02:37) *
Du har taniga krassar och jag lyckas aldrig med luktärtor...sista året jag provar..Men om du väntar några dagar ska du se att dom kommer att bli glada och börja växa efter omkrukningen....dom blir ju lite meddtagna när man byter plats. Jag tycker att min krasse blir mycket bättre när jag sår dom på växtplatsen direkt....

Vi kanske ska odla åt varandra? giggle.gif

Jag har aldrig haft problem med luktärtor men krassen däremot....och jag som tycker den är så vacker..andras alltså inte min egen no.gif
Men nu åker den på komposten!!
Suz
Minns ni min taniga krasse??
Jag planterade om den i en stor kruka med koskit bland annat enligt Odlaiters råd men den ville sig inte.
Jag hotade den med komposten nono.gif och ställde den på "hörnet" för att kasta den ....men glömde bort den.
Tror den tog till sig mina hotningar för nu är den kanonfin!! laugh.gif
Väntar ivrigt på de vackra blommorna.
Just nu står krukan på baksidan och inväntar en väl värdig plats i trädgården....hoppas den inte får självförtroendehicka nu och avstannar....
Pinnen som sticker ut är en pinne med råodör på.

[attachment=20686:Krasse1.JPG]

Nedan med gubbens foppa för att jämföra med något (st 44).

[attachment=20687:Krasse.JPG]

[attachment=20688:Krasse4.JPG]

Tack för er hjälp!!! thanks.gif thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon