Daisylo
Jag har letat överallt men kan inte hitta vad denna blomma heter.
Den fanns här när vi flyttade hit. Hoppas någon vet något om den här fina blomman.
Den är ung. 70 cm i höjd och blommar nu.
[attachment=18635:Image2.jpg]
Christer i Falköping
Måste väl vara en Paradislilja, Paradisea liliastrum tror jag det vetenskapliga namnet är. Har ett par i min egen trädgård som jag vårdar ömt. Inget vildväxande ute i den svenska naturen.
Christer.
Daisylo
CITAT (Christer i Falköping @ 24-05-2008, 11:11) *
Måste väl vara en Paradislilja, Paradisea liliastrum tror jag det vetenskapliga namnet är. Har ett par i min egen trädgård som jag vårdar ömt. Inget vildväxande ute i den svenska naturen.
Christer.

Tack så jättemycket.
Lars-Olof Arvids
Nej, det är inte paradislilja utan någon art av släktet Camassia. Jag har sådana i min äng, trots att de inte heller är vildväxande i Sverige.

Olle
Daisylo
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 26-05-2008, 10:42) *
Nej, det är inte paradislilja utan någon art av släktet Camassia. Jag har sådana i min äng, trots att de inte heller är vildväxande i Sverige.

Olle

Tack! Det är en camassia, paradisliljor har ju klockformade blommor som andra liljor.
Jag delade på min förra hösten så nu har jag två st. den ena står i bra jord och den andra delen flyttade jag
på mager kalkfattig jord och den tycker bättre om mager jord för den blommar mycket bättre medan den med bra jord får färre blommor men högre och tätare bladverk. Till hösten flyttar jag den till mager och kalkfattig jord.
Kan vara bra att veta.
Ha en bra sommar
Lia

Christer i Falköping
Insåg det senare när jag svarade på en annan fråg här i forumet som var just en camassia. Har det också och vårdar även den ömt :-) Sägs att indianerna förr åt lökarna på dem, kanske något att testa om du får många framöver biggrin.gif
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon