Fågelvägen
Ja, rådjuren kanske tycker det är en god idé? Vi har ett riktigt bra gammalt trädgårdsland där allt växer så det knakar: rabarber, vitlök, gräslök, piplök, en stor fläder, trädgårdsnattviol... Det är bara det att rådjuren går sina rundor varje natt, så vårt sortiment av grönsaker är ju uselt. Vi satte en liten rad med potatis. Fåran där potatisen just kommit upp fungerar nu som löpbana för rådjuren. -cry-.gif Vi skulle gärna ha t.ex. bönor. Men det går väl inte? help.gif Någon som har erfarenhet?
Finns det andra grönsaker än olika sorters lök som rådjur lämnar i fred??? Här äter de t.o.m. rabarberblad.
Skruttis
Har tyvärr inga bra tips till dig men ville bara att du skulle få veta att de inte helt säkert kommer att låta bli din lök. Hos mig äter de både blasten på gul lök, vårlök och gräslök.
När de sätter den sidan till så äter de allt.
Fågelvägen
Ja Skruttis - suck! "När de sätter den sidan till så äter de allt."
Här bet de i år också av en massa narcisser som de tidigare har lämnat i fred.
Eva 33c
Jag önskar jag kunde ge dig ett uppmuntrande svar, men för min del fick jag inte ha mitt köksland ifred förrän vi satte stängsel runtom. Det de inte åt upp klev sönder istället...
När det gäller sådd av bönor har jag faktiskt problem med fåglarna. De tycks tro att den där tjocka gröna grodden är en läcker mask och rycker upp den. De inser förstås snart sitt misstag, men det är så dax då, för bönans del alltså. Så jag täcker den odlingen numer tills de fått sina riktiga blad, då går de säkra. Nån annan som haft detta problem?
Elinpelin86
Fåglar älskar de små gröna groddarna av bönor och ärtor, ett problem som löses genom förkultivering inomhud.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon