Jag googlar och tittar runt efter en lämplig palm/liknande, men tar väldigt gärna emot tips från er. Vi är beredda att titta efter rabatter och att lägga en liten slant, men över 800kr börjar det kännas tungt, så jag antar att lite vanliga sorter är att föredra.
Kraven?
- Skugga till medelljust
- Tåla ordentlig vattning ibland, gärna lite torktålig
- Smal stam och större "krona". (för att inte störa tv:n)
- 1,5-2m hög, vi vill köpa den stor.
- Inget som barrar eller sticks
- Ogiftig
Tacksam för alla förslag!
Jag kan tillägga att sambon tjatar om att han vill ha nåt ätligt, jag gissar att det är lite önskedröm. Han pratar om allt från äpple och citron till lager och andra kryddor. Jag tror mest att han saknar våra bananer, som gav oss en häftig indisk måltid serverad på bananblad.
Sedan skrev jag palm, men alltså träd, stora buskar m.m. är ju också aktuellt om de stämmer på kraven.
Alexander-VG-zon3
24-05-2008, 13:46
nåt ätbart är svårt att ha inne åretrunt ,, ev citrusar kan funka med en sval vintervila och ljuse om vintern och soligt åretrunt.
flesta palmer sticks .
palmer som trivs inne är ju
Rhapis excelsa - buskplam rätt så billig plam och då får man ändå en rejälplanta ,, vill hållas fuktig alltid men tål även att torka ut lätt vill stå i väst eller östläge . om möjligen ge den en svalvintervila på +10c +15c men inget måste . för att klara vintern bättre ge den extra ljuse . blir runt 1,5m om den trivs
Phoenix roebelenii - finbladig dadelplam eller miniatyr dadelplam - för 500-1000kr hittar du vackra ex som är ca upp till 3-4m höga . vill hållas fuktig hela året men tål att torka ut lätt på ytan . trivs i alla väderstreck om den skuggas i söderfönster . vill gärna ha runt vintern +10c +15c men klara sig bra i vanlig rumstemp ge den om det går också extra ljuse på vintern .
Howea arter - kentia palmer - samma som förra . blir stora och går att köpa så stora ex som upp till 2-3m
Caryota mitis - Fiskstjärtspalm - samma som innan ,, en palm med annorlunda blad och som med tiden blir stor .
Chamaedorea elegans - Bergplam blir runt 1m och trivs i norr eller östlägen vill hållas fuktig och tål inte att torka ut . trivs i rumstemp åretrunt men mår bra av att vila på vintern .
finns även fler arter av Chamaedorea som trivs i öst-norr lägen och samma krav som bergplamen .
här är några förslag finns andra plamer att köpa som jag inte skrivit upp men dom ska ni inte köpa för dom trivs att vara ute och ha sedan en kall vintervila inne .
Tack, där va en hel del att titta på. Vi har inte möjlighet till vintervila tyvärr.
Med sticks menar jag kaktusar och liknande taggigt som fastnar över hela armarna bara man ska vattna lite.
Alexander-VG-zon3
24-05-2008, 17:34
dom jag skrev upp klara sig bra i rumstemp även på vintern ,, runt +15c +22c är lagom men sätt upp ett lysrör över den och sedan duscha bladen nån gång i veckan under vintern . och låt inte jorden torka ut alltför mycket .
håll även efter ohyran på vintern . sedan ska ni plantera om dom i feb ( eller byta ut ytlagret mor ny jord ) och börja ge den näring från mars till okt .
Jag är lite inne på en Howea, men vi ska göra en raid på blomsterlandet först och kika och känna på det. Man vill ju gärna tänka efter en och två gånger när man lägger ut så mycket på något som teoretiskt sett kan dö på några månader...
Citrus Angel
02-07-2009, 08:33
Jag har köpt en vacker Kentia Palm (Howea Fosteriana)(ca 2 M) Jag undrar hur den ska vattnas för att klara sig bäst? Även hur den ska skötas bäst....
Mkt tacksam för hjälp....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.