mollys_matte
Jag har länge sagt att jag inte vill utbilda mig mer, att jag är nöjd med jobbet jag har och tycker det funkar bra.
Men så pratade jag med en jobbarkompis som arbetar extra med hemlösa.
Och jag har ju för många årsedan haft den tanken, jag skulle vilja arbeta med hemlösa, eller kanske typ på nåt kvinnohus.
Det skulle verkligen kännas som man gjorde nåt då.
Men jag har aldrig riktigt kommit fram till vad man behöver för utbildning.
Tror killen på jobbet sa att de oftast ville ha folk som var typ behandlingsassistenter, och som gärna hade någon slags ledarskapsutbildning.

Någon som arbetar med detta, och som har tips och råd? Det är ju ännu i "funderings stadiet" men är ju inte första gången jag tänkt på det, så jag vet inte riktigt...
herkules
de som har mest kontakt med hemlösa i dag är väl kyrkan, där jobbar du som församlingsassistent, församlingspedagog eller diakon
inom landstinget är det psykiatrin och där kan du ju vara mentalskötare, sjuksköterska, kurator, psykolog, socialpedagog
kommunen - socionom, behandlingsassistent mm
kvinnojourer/hus behöver ju ofta folk, ring och prata med dem som finns närmast där du bor
Discogiraffen
Ett otroligt viktigt jobb, och ursäkta att jag säger det, men jag hoppas att ni blir arbetslösa så småningom (alltså att världen blir en bra plats och att det inte behövs kvinnojourer eller platser för hemlösa...). Jag har ingen aning om vilken utbildning som kan tänkas behövas, men jag vill ge dig ett råd i alla fall. Själv jobbar jag med vuxna invandrare med all den problematik de har med sig. Det är svårt, men man måste lära sig att stänga av när man går hem!! Även om du hjälper människor och gör nytta, så är det ditt jobb! Första terminen jag arbetade, sprang jag runt som en tetting och letade telefonnummer, pratade med diverse myndighetspersoner och lyssnade på alla möjliga och omöjliga problem. Sedan lärde jag mig säga: "jag förstår att det här är jättejobbigt för dig, här är telefonnumret till vår kurator som kan hjälpa dig vidare." För min egen skull! Jag har bara utbildning för att lära dem svenska - jag är ingen utbildad terapeut och gör kanske mer skada än nytta om jag drar igång en process hos en människa som jag inte kan fullfölja. Men som sagt, ett viktigt jobb där man gör nytta!! Lycka till! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon