Ezereht
24-05-2008, 12:10
Jag hittade en flaska flytande gödning för blommor i klädkammaren (Bio Bact), och hällde lite i vattnet till mina rosor. Nu ser dom jättetrista ut. Gulbleka i bladen. Iofs var det blåsigt ute i går, men det har det varit tidigare dagar och dom har inte sett så här hänginga ut :/ Kan det vara gödslet?
svennis
24-05-2008, 15:45
Inget roligt
Gödsel, flytande och annan, är giftig om det är högre koncentrerat än vad rosen tål.
De bör komma igen, men inte mer gödning nu.
Ezereht
24-05-2008, 18:39
Rosorna ser lite gladare ut i dag, så jag tror dom klarar sig. skumt det kunde bli så, men det kanske är för tidigt att gödsla dem nu.
Iallafall är mindre näring bättre än mera, du haft tur idag annars ska din växt bränna och dö.
Lycka till, H: Bassam
Ezereht
25-05-2008, 02:14
Citat "brinna och dö" från filmen Ice age

? Eller ännu effektfullare på engelska "and don't fall in, you will buuuuuuuuuuuurn and die".

..förlåt, jag är filmnörd.
Kinkigt med gödsel!
Kilmister
28-05-2008, 00:14
Jag håller med, hellre för lite än för mycket näring till rosorna. de är lätta att bränna fötterna av.
Snigelhatare
28-05-2008, 07:40
Misstänker man för mycket gödsel så är det viktigt att vattna rejält. För du gödslade väl inte på torra rötter?
Jag tänkte lägga träaska till mina rosor, finns det någon risk att man överdoserar?
Vilken typ av gödsel kan man överdosera av?
Jag använder kogödsel (på påse), benmjöl, bananer och nu träaska. De är väl rätt ofarliga?
Ezereht
28-05-2008, 18:59
Jag hade biobakt flytande näring, 10ml i 1 liter vatten. Jo jag vattnade nog på "torra rötter".

, trodde inte det var så "starkt".
Snigelhatare
28-05-2008, 19:12
Är jorden torr så ska man ge vatten utan gödning först annars bränner det sönder rötterna. Tur att de hämtade sig igen. Du kan ge samma gödsel igen utan fara bara jorden är fuktig först.
Aqvakul
28-05-2008, 19:19
Allmänt gäller att de flesta växter i trädgården är mer betjänta av vattning än gödselgivor. En bra regel är att vattna först och gödsla sen. Det är också mycket bättre att gödsla lite och ofta än att ge stora engångsgivor. Särskilt tidiga engångsgivor av gödsel utgår nog från ett kostnadseffektivt jordbruk. I våra privatträdgårdar är tiden ingen kostnad utan förhoppningsvis ett nöje.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.