Full version: Pollinera med pensel?
pikelocator
Hej på er!
Mitt växthusbygge blev färdigt för ett par månader sedan så jag är en novis med brinnande intresse för odling.
Hursomhelst, mina slanggurkor och squash blommar, och har blommat men det verkar inte bli någon frukt för fruktämnena gulnar och faller av, Det verkar precis som pollineringen inte fungerat. Jag brukar ha dörren till växthuset öppen dagtid då jag vill ha in insekter som kan hjälpa mig med pollineringen.
Jag har märkt att mycket myror rör sig bland blommorna och vill tro att även de hjälper till.

Detta är kanske vanligt, det är kanske så det går till i ett växthus. Mina gurkor är nu strax över en meter höga och ser ut att trivas jättebra.
Åsa, mälardalen zon 2
Pollineringen är troligtvis det som behövs till squashen. På squashen är det bara att plocka en hanblomma som har fullt med frömjöl på ståndaren, slita bort kronbladen och gå runt och dutta på honblommans pistill.

Angående gurkan så kan det nog bero lite på sort många moderna sorter sätter frukt utan pollinering (dessa brukar bara ha honblommor) men jag skulle tippa att din planta är för ung för att sätta frukt och därför aborterar bort fruktämnena en gurkplanta på bara runt någon meter kan inte försörja några frukter den måste bli större än så.
åsgård
Det finns numera squash frön att köpa som blommorna inte behöver pollineras heller. Har haft dessa nu på andra året och jsg får redan frukter innan jag hinner sätta ut dessa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon