sommar08
Hej!

Idag planterade jag några nyinköpta vanliga Bondsyréner som var 50-60 cm höga. Efter att jag planterat dem så klippte jag ner dem direkt nästan till hälften. Det gjorde lite "ont" att klippa ner dem för det hade kommit fina nya skott upptill på stammarna, men min tanke med klippningen var att det skulle bildas nya skott längre ner på stammarna och på sikt blir en tät och fin buske.

Var det rätt att göra så här eller ska man bara plantera dem som de är och låta den växa utan beskärning? Om man inte klipper ner dem så är väl risken stor att det blir kala stammar nertill längre fram för den mesta energin går väl till de översta skotten?

Tacksam för lite tips och råd tills nästa gång jag planterar syréner!

Christer i Falköping
Fick rådet av en av södra sveriges största grossister av växter att man inte skall klippa nyplanterade syrener. Utan vänta tills året efter. För bättre rotbildning om jag fattade det rätt. För mig var det något helt nytt, för jag har alltid gått efter regeln att klippa dem genast. Nu behöver du inte känna någon oro för att du gjort det, de kommer att växa på bra ändå. Den kommer att klara sig utmärkt ändå. Växter har en tendens till att inte bry sig om vad vi människor anser är rätt laugh.gif Men vattna nu rejält i början. Även om det skulle regna mycket!
Christer.
sommar08
Tack för svaret!

Om man skulle klippa dem året efter, skulle man ändå klippa ner dem på samma ställe, alltså till nästan hälften av stammarna som jag gjort nu eller skulle jag klippa hälften av de nya skotten som hade fått växa nu fram till nästa år annars?

Christer i Falköping
På samma ställe som du gjort nu. Kanske till och med lägre, beroende på hur långa de var från början. Syrener är närmast ett ogräs och de kan beskäras mycket hårt utan att de bryr sig det minsta. Födelen med växter som syrener är att det blir tätt även om man skulle klippe för högt upp. För i och med att man klipper dem, kommer det nya rotskott som täcker upp underifrån.
Christer.
sommar08
Låter nästan som om man skulle kunna låte bli att klippa dem överhuvudtaget och låta nya rotskott täcka för kala stammar nedtill?! Jag valde nämligen att inte klippa en av syrénerna i väntan på råd från någon expert. Så frågan är om jag ska klippa den också imorgon....hmmm

Jag glömde fråga i mitt första inlägg om det finns någon bra metod att rota de klippta stammarna?
Christer i Falköping
Man måste klippa om produktionen av rotskott skall komma igång ordentligt. Annars blir de gärna träd av dem. Men rör dem inte mer nu, utan låt dem vara och se hur det blir nästa år. Grenar av syrener verkar rota sig löjligt lätt. Mina föra grannar tryckte helt sonika ned tjocka grenar i marken längs med våran tomtgräns (vi var inte de bästa av vänner direkt). De visade inte något livstecken alls då, men i år har de börjat grönska något otroligt. Men min rekommendation är att ta som tjockast fingertjocka grenar och sticka dem i fuktig p-jord. Ta bort de flesta bladen utom ett par i toppen. Se till att de inte torkar bara. De borde rota sig hyfsat fort.
sommar08
Tack
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon