HelenJ
Jag har (med fjärilar i magen) sökt in på tvåårig KY-utbildning "trädgårdsmästare med ledarskap", i Båstad. Det är Alnarp, Norrvikens trädgårdar och Apelrydsskolan som driver utbildningen tillsammans och första kullen började hösten 2007.

Fjärilarna beror på att jag idag har ett väldigt bra jobb som jag bara haft ett halvår, och det är ett otroligt stort steg att ta; att börja plugga igen. Jag är singel med hus och två tonåringar, och måste alltså kunna klara alla utgifter på ett studielån. Men jag läste aldrig vidare efter gymnasiet eftersom jag inte visste vad jag ville bli. Nu vet jag tongue.gif , och eftersom jag passerat de 40 känns det som om klockan börjat ticka ganska fort.

Men om jag kommer in (160 sökande till 30 platser wink.gif ) - ska jag då våga ta språnget? Är det någon här på forumet som går utbildningen just nu? Och om så - är den bra nog för att man ska våga vända upp och ned på sitt väl fungerande liv och ge sig in i något helt nytt? g.gif

Jag är verkligen jättesugen på att gå den - men på ett vis vore det skönt om jag inte kom in för då kan jag sluta grubbla blink.gif
HelenJ
Fick brev idag att jag kommit in! yahoo.gif Och samtidigt fick jag erbjudande om ny tjänst på jobbet - så svårt det blev nu!

Men detta måste ju vara en chans som aldrig mer kommer igen, även om jag får ändra livsstil helt och dra in på allt onödigt, och inte ens vara säker på om jag får jobb efter utbildningen, eftersom vi är på väg in i en lågkonjuktur... Men det måste det ju vara värt - eller? Att få ägna hela dagarna åt det man tycker är allra roligast : stå på alla fyra i trädgårdslandet och bli skitig och svettig och myggbiten och värkbruten! Livskvalitet! tummenupp.gif
Anki V
Grattis!

Det är klart att du ska "hoppa på" om det här är vad du verkligen vill göra. Ingen vet hur framtiden ser ut och vad som än händer ska man väl i alla fall inte behöva "gräma" sig över att kanske ha missat sitt livs chans.

/Anki
Snöflinga
Kan du inte ta tjänstledigt under studietiden ?
HelenJ
CITAT (Snöflinga @ 11-06-2008, 22:17) *
Kan du inte ta tjänstledigt under studietiden ?

Absolut - ska fråga om det så fort jag skrivit på nya anställningsavtalet där jag blivit tillsvidare-anställd ist f provanställd blush.gif
HelenJ
Företaget gick inte med på att jag tog tjänstledigt så nu har jag sagt upp mig. unsure.gif Det känns lite grann som att hålla för näsan, blunda och kliva rakt ut i luften - kanske landar jag mjukt, kanske inte.... Men man vet ju inte om man inte provar! wink.gif
eden
CITAT (HelenJ @ 02-07-2008, 21:29) *
Företaget gick inte med på att jag tog tjänstledigt så nu har jag sagt upp mig. unsure.gif Det känns lite grann som att hålla för näsan, blunda och kliva rakt ut i luften - kanske landar jag mjukt, kanske inte.... Men man vet ju inte om man inte provar! wink.gif

Grattis till din plats, lycka till med studierna. Ska bli kul att se vad du blir när du blir stor.mvh.eden tummenupp.gif
Tobb
Jag hade jobbat i fem år på samma ställe innan jag till slut sa upp mig.

En morgon gick jag in till närmaste chefen, han stod och pratade med två andra.
Ställde mig där ett tag, och han frågade vad jag ville.
Jag sa bara kort att jag ville säga upp mig.

Och nu har jag pluggat ett år och det har jag iten ångrat en sekund, eller tja förutom under matten, allmän kemin, organkemin. Men bortsätt från dem... tongue.gif
Men älskar klassen och skolan.

Så vad ville jag med deta nu?
Grattis och börja plugga! smile.gif

Jobb finns alltid någonstans
HelenJ
Tack snälla alla som lyckönskat och peppat mig. thanks.gif Just nu känns det jättebra, jag längtar verkligen efter att få börja plugga. Jag är supperladdad! Det känns också bra på jobbet, inga sura miner för att jag ska sluta, men hade jag sagt att jag ångrade mig och velat ha jobbet tillbaka hade jag nog fått det direkt. Skönt att man inte bränt några broar där. Och det där med pengarna löser sig ju alltid på nåt sätt... Dessutom haglar det jobberbjudanden över mig - "du får gärna komma hem och fixa min trädgård..." biggrin.gif

Så nu räknar jag ner dagarna till den 1:a september!
anne-li i olofstorp
CITAT (HelenJ @ 02-07-2008, 21:29) *

Ledsen! såg inte inlägget förrän nu! En arbetsgivare kan inte neka till tjänstledighet mer än under 6 månader.
Alltså kan du tvingas skjuta på ledigheten ett halvår, men inte för evigt!!!!
Det kan ju vara bra att känna till om du vill tillbaka och vill ta fajt för din rätt!
Annars tycker jag precis som alla andra LYCKA TILL!!!!!!
Anne-Li
HelenJ
CITAT (anne-li i olofstorp @ 25-07-2008, 23:41) *
En arbetsgivare kan inte neka till tjänstledighet mer än under 6 månader.
Alltså kan du tvingas skjuta på ledigheten ett halvår, men inte för evigt!!!!

Jodå, det vet jag. Men vad gör man när utbildningen börjar 1/9 och man inte får veta att man kommit in förrän två månader innan? Hoppar över första halvåret och börjar den 1/2 istället? Eller tackar nej, söker igen till nästa år och håller tummarna för att man kommer in då? Helt omöjligt, och det vet ju arbetsgivaren om. Enligt min åsikt är det ett kryphål i lagen, det är precis samma sak som att de vägrar ledighet. Idiotisk lag.... thumbdown.gif

CITAT (eden @ 24-07-2008, 23:52) *
Ska bli kul att se vad du blir när du blir stor.mvh.eden tummenupp.gif

Ja, det tycker jag också rolleyes.gif
Big Gardener
Grattis till antagningen! Du kommer att plågas av mig som lärare i hortikultur och växtkännedom även om jag inte är huvudlärare längre. Trädgårdsmästareutbildningen är mycket fräsch och spännande på många sätt och Norrvikens Trädgårdar är ett utmärkt klassrum. Dessutom kommer ni att bli jätte väl bemötta av tvåorna. Jag önskar dig lycka till och på återseende i början av september!

CITAT (HelenJ @ 25-07-2008, 23:30) *
Dessutom haglar det jobberbjudanden över mig - "du får gärna komma hem och fixa min trädgård..." biggrin.gif

Ett tips är att starta ett eget företag direkt och ta pengar för dina tjänster. Du kommer att få den frågan många gånger och att jobba gratis eller svart är inget att rekommendera. smile.gif
HelenJ
Tack - det ska bli så kul!

Och tack för tipset om att starta eget - jag känner mig väl inte redo att ta några uppdrag riktigt än, men jag ska ändå redan nu börja undersöka hur jag ska bära mig åt för att starta en egen firma. Bara att komma på ett lämpligt namn lär väl ta tid rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon