Full version: Paprika
Meriona
Idag var jag och köpte 2 paprikaplantor att ha i krukor på min balkong (söderläge). Jag har haft tomater förut och både lyckats och misslyckats med dem. Men nu upptäckte jag att de tog 79 kr/kg för paprikorna i affären och då tänkte jag testa att odla själv. Jag har satt dem i varsin kruka och tryckt ner ett par tagetes i också, mest för att de blev över från en annan kruka och dels för att jag vet att de kan skrämma bort nånting, men inte sjuttan minns jag vad! Kanske möss, men det har jag ju inte på balkongen..? blush.gif
Hur sköter jag nu de där paprikorna, ska de stå i full sol eller är det ok med skugga delar av dan? Ska de vara blöta jämt eller torka upp emellan? Tips önskas! wub.gif
DragonLady
Vad fick du betala för plantorna o hur stora var de confused.gif ....... nyfiken shy.gif
Du kan ha dem i sol hela dagen o låt dem inte torka då slokar bladen, ju större kruka desto bättre mår de o glöm inte att gödsla tummenupp.gif
Meriona
Tack för svar du vänliga drakhona wink.gif! Jag flyttar dem då så att de får lite mer sol! De har iallafall överlevt natten (phu)!!
Den ena (gul)är ca 20 cm, den kostade 24 kr tror jag. Den andra (grön/röd) är dubbelt så hög och kostade 36 kr. Så om jag får mer än en frukt på den gula och mer än 3 frukter på den andra så har det gått ihop sej!
DragonLady
Får de sol, vatten, stor kruka o gödsel lär du få mer än 1 paprika.. naughty.gif
mina bågnar under alla paprikor.. yes.gif shy.gif

.
taiyo
Annars kan man plantera egna paprikor från frön av paprikor man köpt för att äta. Funkar jättebra! Jag har massor, det är ju så många frön och man råkar ju alltid sätta lite fler än man behöver... tongue.gif Men gott blir det! Jag tror de klarar sig i både sol och skugga, det har mina gjort iaf.
Majjijann
Fråga om gödsel, jag är också lite ny på det här med att odla paprika.

Är det någon skillnad om man använder flytande gödning, eller fast gödsel av något slag? Tycker det är lättast med flytande som jag blandar i vattnet, men om man ska ha fast gödsel, vilken sort då och hur portionerar man ut det??
Meriona
Jag har alltid kört med flytande, men så är jag ju amatör...Köpte tomatplanta också i förrgår och då köpte jag av misstag förgödlad jord (svindyr), undrar om det är bra?
DragonLady
Du kanske har köpt u-jord?
Det är det jag planterat mina i iaf. nu efter ett par 3-4-5veckor la jag på lite algomin i varje kruka, tror det är hugget som stucket vad det är för slags gödsel bara de inte har för liten kruka.
Sara.
Hur länge kan man ha en paprikaplanta? (en säsong eller överlever dem längre?)
Åsa, mälardalen zon 2
Ljust och svalt på vintern så kan man lyckas med övervintring av både paprika och chili, men man måste kolla ofta efter ohyra de brukar få det mesta i ohyreväg.
Sara.
Var kommer ohyran ifrån? Hur blir man av med den?

cecland
Jag hade ohyra på bladen på min paprika i vintras, sprutade vatten på dom men det hjälpte inte (helt), men jag lät paprikan med ohyra vara, går det så går det tänkte jag. Sen vissnade bladen o då tog jag bort dom, det kom nya blad på våren och nu mår den hur bra som helst och har ingen ohyra, bara paprikor.

Verkar inte som man behövde göra så mycket åt lössen... konstigt men det funkade i alla fall.
Sara.
Spred dem sig till andra växter?
cecland
Nej. Hade inga andra växter i närheten som var såpass höga, paprikan är i en stor, hög kruka och växterna runt om är mycket lägre. Men du har ju rätt i att det är en viss risk!
Sara.
Okej, ja än så länge är mina plantor bara ett par cm, satte dem mest på skoj så det är inte hela världen som det inte blir något av dem eller hur jag ska säga haha.
Kasreyn
Förra sommaren hade jag paprika som var köpt i butik. Jag sparade frön från den, spansk peppar och piripiri som jag köpt i matbutik. Jag tog frön från piripiri och la på en handduk sen ner i en tom kryddburk och in i ett mörkt skåp. Pirifrö är ibland så starkt att det känns genom huden devil.gif Sen sådde jag i olika krukor och nu ser det ut så här:

Kanske va jag lite sent igång men jag har inte heller så mycket att förlora smile.gif Jag förväntade mig inte att det skulle bli så här många. Omplanterades när dom va cirka 10cm långa. Lyckades bara dela rotsystemet på en. Så nu ser det ut som paprikabuskar.

Paprika e bäst!
Sara.
Ja det var hemskt så bra det växte, tror att det kommit upp något från minst 90%av fröna jag satte, tur att jag bara satte hälften av fröna. Jag är med lite sent ute, men jag gör det mest på skoj, inte för att få en massa paprikor. Ville bara se om dem växte haha.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon