Hej! Trevligt forum det här!
För en tid sedan kapade jag alla bladen (som hade gulnat, hade slarvat lite där...) på min Japanska cykas (Cycas revoluta). Samtidigt satte jag honom ("kotten") i en ny, fräsch och genomsläpplig jordblandning. Nu är frågan om någon tror att denna lilla ädelsten kan skjuta nytt? Vad kan jag göra?
Tacksam för tips!
Christer i Falköping
24-05-2008, 19:01
Min egen erfarenhet av det är att det är kört. Har alla bladen redan gulnat så har den gett upp. Vattna bara inte för mycket nu, finns det liv i den finns risken att du dränker den då.
Christer.
Tack för svaret!
Nej, jag tänker inte vattna honom igen. Han får stå i fred och lite skuggad av sina vänner, i österfönstret. Får hoppas på det bästa!
Alexander-VG-zon3
24-05-2008, 19:12
den vill ha soligt och varmt ,, min egen har frusit ner två gånger och även blivit solskadad en gång så alla bladen försvann men den kom igen med ca 5-10nya blad . är bara tillväxt punkten frisk så kommer den igen . annars är den död . sätt den varmt och soligt och ducsha den en gång i veckan och låt den torka ut helt innan du vattnar igen dock vill den inte ha torka . sedan på vintern om det går sätt den svalt +10c +15c . vänta ett år innan du slänger den dom kan vara sega .
Orkidétjuven
27-05-2008, 18:21
Precis. Jag tog en ifrån en bekant som trodde den var död och så var inte fallet. Jag placerade den ute i lätt skugga och inte långt senare sköt den ett tiotal nya skott. Och nu är den jättefin.
Tack för era uppmuntrande inlägg! Vet inte om jag är så positiv själv. Upptäckte just att kotten ter sig lite förkrympt ut och så luktar den nästan som lite bränd. Men det vore ju underligt om det inte fanns ett uns liv kvar i en så stor "cistern" som kotten. Jag får leva på hoppet...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.