Netha
19 maj (i snöoväder) cirklade helikopter med malmletningsinstrument här intill, den svepte också över vårt garage...
undras om den hittade malm där. tongue.gif

Idag, låg i min solstol och råkade få syn på segelflygplan hööööögt uppe
fotade med superzoom. smile.gif
Myosotis
Hur funkar dessa malmletningsinstrument? Har aldrig sett något sådant.
Netha
CITAT (Myosotis @ 24-05-2008, 22:57) *
Hur funkar dessa malmletningsinstrument? Har aldrig sett något sådant.

Det är faktiskt något helt nytt som de kör med just nu ...
såg kul ut när den körde så nära huset... och jag lyckades få foto underifrån.smile.gif
RibesRubusVitis
Hur instrumentet fungerar har jag ingen aning om, men jag vet att stora malmkroppar i marken kan påverka jordmagnetismen och därmed kompassens missvisning. När jag gjorde lumpen i luftvärnet, fick vi ställa in olika missvisning för varje nytt kartblad så att kanoner och robotar pekade åt rätt håll...
Netha
CITAT (RibesRubusVitis @ 25-05-2008, 00:27) *
Hur instrumentet fungerar har jag ingen aning om, men jag vet att stora malmkroppar i marken kan påverka jordmagnetismen och därmed kompassens missvisning. När jag gjorde lumpen i luftvärnet, fick vi ställa in olika missvisning för varje nytt kartblad så att kanoner och robotar pekade åt rätt håll...

Aha.. så det kan påverka så pass.
Min kompass har iaf alltid visat rätt ... fastän jag bor rätt så nära gruvan.

Du gjorde lumpen i?
RibesRubusVitis
Det handlar ju om hårfina skillnader, men de förstärks när radarstationer, eldledningsinstrument och vapen ligger långt från varandra. Och missvisning har vi alltid, eftersom den magnetiska nordpolen inte sammanfaller med den geografiska. För vanlig orientering i skogen spelar sådant ingen roll.

(Lumpen gjorde jag i Malmö, innan luftvärnet flyttade därifrån. Sedan några repmånader i Ystad, Falsterbo, Småland, Östergötland och Blekinge, och därtill en massa övningar vid Luftvärnsskjutskolan på Väddö i Roslagen…)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon