Hej
Har ett uterum i söderläge där temperaturen kommer upp i ca 40 grader när det är soligt ute. På vintern sjunker det till ca 10-15 grader.
Är lite sugen på att plantera en vindruva i en kruka och låta vindruvan klättra i taket. Har läst att vindruva dels vill ha ganska djupt för sina rötter och att den vill ha bra bevattning.
Behöver man ha självbevattnande kruka i ett så varmt rum för att slippa springa och vattna varje dag?
Såg en stor hög kruka (ca 1 m) som kanske skulle vara bra i och med att rötterna vill ner djupt. Vad tror ni om detta? Är det problem att sköta vattningen i en så hög kruka, vill ju inte riskera att jag vattnar ihjäl den.
Tror ni att det över huvudtaget är värt att satsa på vindruvor i mitt uterum? Och i så fall har ni några rekommendationer? Vill gärna ha en röd söt druva.
RibesRubusVitis
24-05-2008, 23:12
Visst är det idé att satsa på en druva, även om 40 grader kanske låter lite betänkligt. Någon självvattnande kruka tror jag inte behövs; jag har flera vinrankor i tolvliters murarhinkar där jordvolymen håller fukten åtminstone några dagar. Och om du klipper i det gröna lövverket, minskar avdunstningen. I handeln finns utmärkta plast- eller lerkrukor med 40-50 centimeters diameter. Viktigare är att överskott av vatten kan rinna ut, så på hinkarna har jag borrat några hål i sidorna ett par centimeter från botten. Och sedan ska jorden vara genomsläpplig med t ex grus eller lecakulor i.
Eftersom jag antar att du inte tänker jäsa vin på druvorna, kanske Vanessa eller Somerset Seedless vore lämpliga. (Har själv inte provat dessa, som sägs vara både röda och söta.) För vinjäsning finns andra sorter, men då räcker inte några enstaka rankor.
Tack för ditt svar. Såg att de hade Vanessa i stan så det får nog bli en sådan. Har planer på att försöka få till någon sors vädring eller ventilering till uterummet så att man kan få ner temperaturen något.
En fråga som återstår är huruvida man bör satsa på en så djup kruka som möjligt eller om det bara är volymen som är det viktiga?
jag hade min vindruva i en hög frigolittunna för att de inte skulle va så kallt runt fötterna på balkongen med vinter utanför den levde o mådde bra i två år där nu har jag den nedgrävd på torpet o de går bra de me
RibesRubusVitis
25-05-2008, 22:17
I naturen kan vinrankans rötter nå tio meter ner, så självklart kommer de att snurra runt i krukan oavsett storlek. Jag har inte gjort några jämförande studier, men du får ju bättre plats på golvet med en lite högre och smalare kruka. Både tillväxt och skörd blir rimligen större med ökad jordvolym. Och får du plus tio grader om vintern behöver du inte oroa dig för isolering.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.