Full version: Bygga murar
eden
Några förslag på hur man kan renovera en gammal stenmur.
Muren är byggd på 1930-talet och har börjat ge sig på vissa delar.
KURT
NEJ, det framgår ju inte ens om det är en kallmur eller om det är murad mur! Är det en fristående mur, eller en del av en vägg? Vad är det för underlag.
eden
Hej Kurt!

Tack för att du tar dig tid med detta, för mig, stora problem.
Jag lägger upp en bild så att du kan se en del av murarna som är intakta.
Hoppas att du , el. ngn. annan, kan ge mig råd så att det går att bevara lika länge till.
Det är ca. 10-15m. som behöver repareras.

mvh.Eden
*Stintan*
För några år sedan såg jag att de reparerade stenmuren vid en kyrkogård. Den muren hade bitvis liksom flyttat på sig så den såg inte rak ut utan buktade en hel del och det fanns risk att den skulle ras på vissa platser. Dom plockade helt enkelt ner muren som behövde lagas och byggde sedan upp den på nytt.

Kan tänka mig att det krävs lite muskelstyrka för detta jobb.
Fågelvägen
Det ser ut som en kallmur, dvs. lagd utan murbruk mellan stenarna. Den främre muren på bilden är väl inte fristående, utan bildar kanten på en terrass? Stenarna verkar inte så jättestora, de flesta är helt hanterliga - fast tändsticksasken saknas på din bild. Muren ser ut att vara ca 70 cm hög?

Vill du veta mer om just kallmurar kan du kanske hitta boken Stenminnen av Andersen & Nyhlén. Den innehåller många beskrivningar och massor med imponerande bilder.
Viktigare än muskelstyrka är "stenöga".
eden
Hej!
Tack för era svar. jag misstänkte att det "bara" är att plocka ner muren o börja från början. Kan tala om att bilden ljuger lite om höjden, den är brösthöjd på¨mig (1.95cm). Ska lägga upp böttre bilder så att storleken syns på murarna. 4st. nerifrån och upp. Eden
CillaM
CITAT (eden @ 25-05-2008, 20:04) *
Hej!
Tack för era svar. jag misstänkte att det "bara" är att plocka ner muren o börja från början. Kan tala om att bilden ljuger lite om höjden, den är brösthöjd på¨mig (1.95cm). Ska lägga upp böttre bilder så att storleken syns på murarna. 4st. nerifrån och upp. Eden

Vackra murar och klart värda att sparas och repareras. Men på dessa bilder finns väl inget som måste göras?
eden
Dessa murar ,på bilden, är bra. Men bakom en STOR syren+STOR ligust+STOR jasmin där har muren rasat delvis. Klart att det skall sparas men man kan ju hoppas att det finns en genväg vid renovering. men det är bara att inse, all trädgård fodrar jobb.
Thomas Wahlqvist
Man kan ju plantera mer växtlighet där muren rasat.
Buskar och träd har en häpnadsväckande förmåga att fylla ut ojämnheter i fallhöjder .
Kanske ett par fina murgrönor, här på Öland täcker murgrönan ofta murar så att de ser ut som häckar.
Ralf
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 26-05-2008, 07:24) *
Man kan ju plantera mer växtlighet där muren rasat.
Buskar och träd har en häpnadsväckande förmåga att fylla ut ojämnheter i fallhöjder .
Kanske ett par fina murgrönor, här på Öland täcker murgrönan ofta murar så att de ser ut som häckar.

e de bra förslag? sprider sig inte rötterna o fortsätter ha sönder muren?

Jag skulle plocka ner o plocka upp det som rasat ihop!

Har gjort så några ggr i jobbet. men då hade vi olika maskiner till hjälp för att lyfta större stenar.
Noak
Här i Hälsingland anordnades (tror att det var länsstyrelsen) en kurs i kallmurning. Den var gratis, och ordnades (tror jag!) för att på billigaste sätt resa en kyrkogårdsmur som rasat. Smart i all fall, tio stycken fick lära sig kallmurning och muren blev hel igen!
Du kanske kan engagera länstyrelsen?
eden
Hej!
Tack för erat intr. och alla goda råd. Lägger upp en bild som visar lite av muren som gett sig. Till vä. på bilden bakom buskarna fortsätter muren. (runt tomten på tre sidor, ej mot vägen som syns).
Detta hoppas jag kan ge en liten uppfattning om problemet som jag har.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon