cinacarina
Är det någon som har erfarenhet av att sälja småplantor och fröer till andra? Jag funderar på hur man bäst packar och skickar de små så att dom klarar frakten ordentligt.

rolleyes.gif
kerstin z5-6
papprör är toppen -lite bubbelplast runt växten + lite papper så röret blir fullt,
frö skickar jag i vanliga melittafilter i kuvert biggrin.gif
Hannele
Växter är tåliga, viktigt att rötterna mår bra.
I ett begagnat brunt kuver har jag klämt 20 plantor i, porto 250 g 20 kr.
Kompisen lyckades packa dessa 40 plantor i ett Sverige-paket:

Sälja har jag aldrig gjort, byteshandel mer lönsamt... tongue.gif
Susanne i Linköping
Återvinner ni hårdplast? När jag behöver något att förpacka i, eller så fröer i, eller att göra småskyltar av, så tittar jag i påsen under diskbänken. Det är otroligt vad man kan hitta där, och gratis är det! En avskuren ketchupflaska kan skydda en liten planta riktigt bra.
kerstin z5-6
Just det plastisar är bra .. frankerat kuvert till donatorn av frö är toppen om man inte ska byta frö-Sälja gör jag inte heller .

Jo plantor på plats ibland när jag har 114 st av varje perenn .. men det är ju en annan femma smile.gif då tar jag 20 kr st
cissi i onsala
Jag har både fått och skickat, sätten är många och det mesta tycks funka, håller med om att växter är tåliga. Bäst är att få bort så mycket jord som möjligt(väger och kan innehålla mer än man vill betala för). Många klipper ner växten hårt om den är stor. Alla har dock använt blött papper närmast växten, en del plast, andra aluminiumfolie. Bäst har de varit som haft papper med plast runt bara rötterna och så tejp hårt runt så det ej skall läcka och så in i plastpåse igen.

Många har använt lite hårdare emballage, men det väger ju och tycks inte behövas som skydd, däremot kuvert kan gå sönder av fukten, ett tips är att tejpa alla kanter som skydd. Några bra varianter har varit att klippa av mjölkkartonger och använda som skydd, lika så hade någon delat en brun postpåse(sådan som har klips att stänga men ej är madrasserad) och delat den på längden, den är ju lite styvare.

Det som är viktigast tycker jag är att man vågar, de som får blir ju så glada, det är så härligt att gå ut till brevlådan och finna kuvert med växter, det piggar upp.

Jag fick ett toppentips, men det kanske ni alla redan vet, att småplantor som är inslagna i fuktigt papper och plast klarar sig ca en vecka i kylen.
Åsa, mälardalen zon 2
ALLA småplantor kan inte lagras i kyl det beror på vilka växter det är. Lite mer värmekrävande växtslag som ex. saintpaulia lär inte vara så fina om de läggs i kyl i en vecka de gillar inte temperaturer nedåt +7-8C men perenner, pelargoner, fuchsior och liknande går utmärkt att lägga i kylen ifall man inte har tid att plantera på ett par dagar.
Hannele
"Många har använt lite hårdare emballage, men det väger ju och
tycks inte behövas som skydd, däremot kuvert kan gå sönder av fukten,
ett tips är att tejpa alla kanter som skydd."

Jag lägger växterna i en plastpåse, man kan blåsa innan man knyter,
luften skyddar växterna.
cissi i onsala
Hoppsan! Tänkte inte på att jag bara sysslar med perenner, de är de småplantorna jag lägger i kylen.
Pia mitt i Skåne
Hejsan.
Här kommer ett premiärinlägg, men någonstans skall man ju börja, eller hur?
Tänk också på utetemperaturen när ni skickar. Kanske det är plussgrader i Skåne där jag bor, men kallare norrut, Ligger då växterna ute i en postlåda, kanske med vatten närmast rötterna, hela dagen kan de lätt frysa. Detta är väl aktuellare under vår och höst, och varierar givetvis beroende på vad man skickar, men ändå något att tänka på... Det har hänt att jag har fått växter som har fått frost.
Pia
Sylvia
Tänk också på NÄR ni skickar. Det är ju inte roligt att komma hem på fredag kväll och hitta ett avi just när posten precis har stängt och öppnar nästa gång på måndag... då oroar man sig för sina plantor som väääääntar i postens varma lokaler hela helgen. Så skicka helst alltid på en måndag eller senast på tisdag!
rosettei
sleep.gif
En fiffig förpackning fick jag
en svart förpackning med inlägg (som kött säljs i)

3 små sticklingar med jord låg i en lite plastpåse

tejpat fast påsen i botten på den svarta förpackningen
(vad den nu heter)

som lock, klipp ut en form som passar som lock till den svarta förpackningen.

Tejpa fast locket

Klart wink.gif
ariana
spara toarullar --kanske tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon