EKLO
Jag köpte en särskilt fin sorts krassefrön - ljusgula skulle de blomma och välla över stenar och kanter vid mina grönsaksland. Sådde för 3 veckor sen (zon 2) direkt på friland.
Inte ett enda frö har grott! Suck. Är krasse krångliga eller - för det trodde inte jag. Kanske skulle ha förodlat?

Erfarenheter och tips någon?
Fenja
Sådde du dem direkt ute så kan det nog ta sin tid, det är ingen hög dygnstemperatur ännu, det är nog därför de inte gror. De kommer säkert! Krasse är inte svår eller tjurig.
Mvh
Fenja
cosmos
Hej!
Jag har varit med om att krassefrön både ruttnat och möglat när jag sått dem för tidigt!
Numera väntar jag tills dess att jorden håller ca 15 grader innan jag sår..då gror dom snabbt!

Hoppas dina klarar sej ändå!

Cosmos
EKLO
Tack för uppmuntrande rader. Jag sådde störbönor samtidigt som krassen - de vill ju också ha lite varmare jord än resten av grönsakerna (som jag sådde ännu tidigare och som det gått fint för). Bönorna växer så det knakar. Men det har ju varit väldigt torrt, och kanske är krassen känsligare för det än bönorna? Ja ja, jag v'äntar och ser ett tag till, men eg. har jag nog gett upp nu, och min eleganta potagerplan är ju strandad - surt.
cosmos
Hej EKLO

Om bönorna trivs så verkar inte min hypotes om kallt och blött stämma!
Då kanske det bara är att vänta på krassen!

Ljusgula slingrande..låter som Milkmaid..jag petade ner dom för några dar sen..såg då att dom fanns hos nån vanlig fröfirma..Weibulls eller Nelsons eller Hammenhögs..nån av dom!

Det är inte för sent att så krasse..vill du chansa på att så nya så kommer dom att växa ikapp dom gamla!

Lycka till..cosmos
Ezereht
krasse gror senare än bönor, vanligen.
Knytt
Mina direktsådda krassefrön har inte heller grott på drygt 2 veckor. De krassefrön jag sådde samtidigt i urnorn i växthuset grodde glatt.
Bara att vänta då ...
Rosmarin
Om krassefröna är gamla så kan det ibland ta lång tid för dem att gro. Några av mina fröer har grott efter två månader!!! Så nya annars, och om de första också får för sig att komma igång så blir det ju bara flera blommor! smile.gif
EKLO
Nu har jag beställt fler ljusgula krassefrön (inte milkmaid faktiskt, utan en moon-nånting som de säljer här på Odla). Fröna är ju från i år, så det kan ju knappast bero på att de är gamla att de inte kommer upp. Jag tycker fortfarande att det känns som ett sorgligt mysterium, en sådde jag redan 15/4, andra omgången första maj - inget har kommit upp. I samma land växer dillen och sallaten respektive potatisen fint, så jorden verkar väl ok ändå. Men krassefröna är ju sådda för att bli kantväxter, så det bör ju vara torrast för dem. Ja ja - jag sår nytt i helgen så får man väl se. Hur många dar är det normalt att de tar på sig för att man ska se nåt blad?
Rosmarin
CITAT (EKLO @ 27-05-2008, 19:53) *
Fröna är ju från i år, så det kan ju knappast bero på att de är gamla att de inte kommer upp.

Ja du har ju KÖPT dem i år, men de kan faktiskt vara gamla i alla fall...
Knytt
Mina på friland har börjat titta upp nu. Det tog ca 15 dagar. Jag hade blötlagt fröna ett dygn innan sådd.
EKLO
Nu har jag lagt ett gäng av de nya fröna i blöt, ska peta ner dem ikväll och sen hålla tummarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon