Full version: Tåliga handskar?
e_sedell
Jag blir smått tokig på mina taggiga kaktusar. Lyckas alltid skicka mig på dem och få en massa småtaggar som sitter kvar.

Av de handskar jag testad har inga fungerat bra. Gummihandskar sticker de rakt igenom, och några olika varianter kraftiga tyghandska har också testats. Resultat: obrukbara handskar p.g.a. taggar som sitter kvar.

Antar att det bästa kanske är att inte sticka sig, att helt enkelt va försiktig och använda redskap. När man bara flyttar dem går ju det bra, men det blir svårt när man tar sticklingar eller planterar om.

Några tips?
HelenJ
Det finns speciella handskar som byggnadsarbetare använder. Kraftiga, men ändå tunna och smidiga, märke Ejendahls tror jag. Finns på Clas Ohlsson, Bauhaus och likande platser, pris ca 50 - 70 kr. Jag använder dem till mina Taibär, där taggarna går igenom allt annat. Funkar jättebra!

Margith
När jag planterar om alla mina 2 kaktusar laugh.gif använder jag kökssvampar. Såna där billiga i 10-pack. Fungerar utmärkt!
I trädgården använder jag mina avlagda skinnhandskar. Vanliga damskinnhandskar som jag använder vintern igenom. Efter ett par tre år brukar nån söm ha spruckit någonstans och då blir de trädgårdshandskar. Inte ens mina värsta taggmonster till rosor går igenom de handskarna.
Dessutom är de de enda handskar som skyddar mina händer från blåsor när jag krattar.
Mollis
Margith, det är det allra bästa tipset! Finns ingenting som slår ett par välanvända skinnhandskar tummenupp.gif
HelenJ
Titta på Gunnel Carlssons nya hemsida, Trädgårdsriket. Där finns en länk till en firma som säljer smidiga men rejäla handskar för 45:-
e_sedell
Skinnhandskar verkar som ett riktigt bra tips, ska testas. Annars får de bli svampar tror jag.

Tack för era svar =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon