goosefoot
25-05-2008, 11:36
Jag försöker odla grönsaker på min Linköpingsbalkong i sydost. Jag har gjort egna självbevattnande krukor av stora backar jag fyllt till hälften med lecakulor. Sockerärtor, målla, physalis persilja och mangold går hittills bra, men min pac choi (en liten asiatisk kål) ser ledsen ut. Bladen känns mjuka och vissna, är det för varmt? Den är inte uttorkad, jag har alltid fullt vattenmagasin. Vill pac choi ha halvskugga?
Nu ska jag cykla upp till IKEA och titta på en bänk att ha på balkongen! Trevlig soldag alla!
Åsa, mälardalen zon 2
25-05-2008, 11:55
Pac choi vill gärna ha det något svalare men brukar klara temperaturer lite högre temperaturer + de är långdagsväxter och kan inte odlas när det är lång dag i sverige = under stor del av sommaren. Den kan enbart odlas upp till gävletrakten högre upp är det för kort tid som det inte är lång dag. Denna växt hör till de asiatiska grönsaker man sår tidigt typ mars- april och skördar i maj-juni innan de går upp i blom. Man kan sedan så en ny omgång i slutet av juli-början av augusti för höstskörd.
Jag tror dock att Pak Choi kan vara lite känsliga för övervattning så se till att ha något dränerngshål i överkanten av vattenmagasinet så det inte blir för blött.
goosefoot
25-05-2008, 17:44
Tack för info! De som stått i skuggan (fast fortfarande på en solig balkong) verkar ha klarat sig bättre. Jag ska ha bättre koll på vattnet. Om det börjar växa alger på jorden, har man vattnat för mycket då? Roligt att höra att jag kan sätta en omgång till när jag skördat!
mvh, Petra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.